Sanoma verkoopt werk freelancers door

04-06-2013 (08:27) - Media

Sanoma Media overlegt niet meer met freelancers over het doorverkopen van hun artikelen aan derden. Daardoor kunnen freelancers door hen geschreven artikelen terugvinden in uitingen van bedrijven en andere instanties, zonder dat ze daar vooraf over ingelicht worden of over mogen meebeslissen. 
 
Dat blijkt uit een nieuwe overeenkomst die diverse redacties van Sanoma-titels gisteren naar hun freelancers stuurden. De wijzigingen zijn een aanvulling op de bestaande ‘regeling gebruik opdrachtmateriaal’, waarin Sanoma zichzelf het recht al voorhield werk van freelancers door te verkopen aan derden. 
 
Het mediabedrijf voert de aanpassingen door omdat de vraag naar het gebruiken van artikelen volgens het bedrijf enorm is toegenomen. ‘Hiertoe hebben wij het proces van in gebruik geven van content aan derden vereenvoudigd.’ De freelancers delen uiteindelijk zelf ook mee in de winst: 30 procent van de opbrengst gaat naar de freelancer, de overige 70 procent gaat naar Sanoma. Freelancers gaan automatisch akkoord als ze na 1 juni nog opdrachten aannemen van Sanoma-titels.
 

 


Villamedia

Bureaus

Marketing

Economisch