Senioren volop aan de Hyves

24-04-2009 (10:50) - Media

22 procent van de Nederlandse 50-plussers die online zijn, zijn lid van een of meerdere sociale netwerken. Dit komt neer op zo’n 869.000 senioren. Vooral Hyves en LinkedIn scoren goed bij deze groep, die vooral privé op de sites bezig zijn. Van alle 50-plussers is 74 procent actief op internet. MySpace is het bekendst (38 procent), maar slechts 5 procent is daadwerkelijk lid. FaceBook laat soortgelijke cijfers zien. Hyves heeft een bekendheid van 13 procent, met 8 procent aan leden. LinkedIn is het meest bekende (16 procent) en meest gebruikte (11 procent) online netwerk.

Van de online Nederlanders onder de 50 jaar, is de helft lid van een social network. Vergelijkend onderzoek in België en Groot-Brittannië laat zien dat senioren daar een stuk actiever zijn op online netwerken, al gebruikt men de sites daar vooral voor privé-doeleinden. Het onderzoek werd vorig jaar september uitgevoerd door InSites Consulting.

'De cijfers tonen aan dat het niet om enkelingen gaat die sites zoals Hyves gebruiken, maar we zien een duidelijke stijgende trend onder de 50-plussers om meer gebruik te maken van sociale netwerken om met hun vrienden en familie te communiceren en contact te onderhouden', zegt Steven Van Belleghem van InSites Consulting.
 


Bureaus

Marketing

Economisch