Talpa Network verkoopt Radio Veronica aan Mediahuis groep

03-04-2023 (13:13) - Media

Radio Veronica wisselt van eigenaar. De radiozender wordt door Talpa Network verkocht aan Mediahuis groep. Radio Veronica zal een rol gaan spelen in de audio-ambities van Mediahuis groep. Met de verkoop van Radio Veronica, heeft Talpa Network nog drie sterke audiomerken: Radio 538, Radio 10 en Sky Radio.

Voor de aanstaande FM-frequentieveiling - waarvoor Talpa Network zich heeft aangemeld - heeft de overheid besloten dat één eigenaar maximaal drie FM-kavels mag verwerven. Dit was voor Talpa Network de noodzakelijke reden één van haar vier radiomerken te verkopen aan Mediahuis groep.

Paul Römer, Managing Director Radio & Televisie Talpa Network: “Radio Veronica is een merk met een rijke historie. De komst van Veronica binnen het omroepenstelsel was in 1960 de start van commerciële radio en daarmee de grondlegging van de radio zoals tegenwoordig nog te horen. De zender is na 63 jaar nog altijd één van de belangrijke spelers in het radiolandschap met een onderscheidende muziekprofilering, prachtige programmering en toonaangevende activaties als de Top 1000 Allertijden en Veronica Express. We zijn blij dat we met deze wisseling van eigenaar hen meer zekerheid kunnen bieden over de toekomst van het merk.”

De finalisering van de overeenkomst, waaronder het adviestraject met de Ondernemingsraad, vindt plaats voor de geplande start van de FM-frequentieveiling, tot die tijd blijft Radio Veronica onder de vlag van Talpa Network te beluisteren.

Radio Veronica is per januari 2017 onderdeel van Talpa Network. Sinds juni 2020 is de zender onder leiding van zendermanager Rob Stenders en Creative Lead Caroline Brouwer.  

Ook SLAM en 100% NL in handen van Mediahuis

Naast Veronica is ook het radiobedrijf RadioCorp, dat de radiomerken 100% NL, SLAM! en SUNLITE voert, is overgenomen door Mediahuis groep. De aandeelhouders Karl Habsburg, Herbert Visser en Carlo de Boer hebben 100% van hun aandelen verkocht aan Mediahuis.

Mediahuis was voor de nieuwe aankopen is al actief op de Nederlandse radiomarkt met de zenders Sublime en Nostalgie (DAB+). Beide radiostations maken deel uit van Audiohuis, de all-in-one audio agency van Mediahuis groep in Nederland.


Bureaus

Marketing

Economisch