‘Traditionele website passé’
26-03-2009 (10:45) - Media
De traditionele website is passé en heeft afgedaan als bedrijfsvisitekaartje. Het online succes van een bedrijf wordt vooral buiten de eigen website bepaald. Bijvoorbeeld op social networks. De corporate website moet niet langer beschouwd worden als een portal, maar als een service. Dit stelt Freek Bijl, internetstrateeg bij eFocus. De oude internetgedachte, om klanten naar de eigen website te trekken, moet worden vervangen door: potentiële klanten helpen op de plek waar de klant is.
Van push naar pull marketing, juist online. Website as a Service (WaaS) is het nieuwe devies. Bijl: ‘Bedrijven moeten leren denken vanuit de consument en zijn werkelijke behoeften. Bied de consument een functionaliteit die hij zelf vorm en een plek kan geven. Zoals YouTube gebruikers in staat stelt om video’s te plaatsen waar zij dat willen, zo moeten bedrijven en organisaties nadenken over wat zij gebruikers te bieden hebben. Een RSS-feed is de eerste, meest primaire vorm van zo’n functionaliteit.’ De meeste corporate websites hebben dit inmiddels op orde, maar dat is niet voldoende. Consumenten willen zelf in staat zijn om delen (of data) van websites te gebruiken op de manier waarop zij dat willen. Een goed voorbeeld hiervan is de recente iPhone applicatie ‘Trein’, die gebruikmaakt van gegevens van de NS-website.
De NS staat dit in principe niet toe en noemt het illegaal, maar de ontwikkeling toont aan dat er behoefte is aan het gebruik van gegevens van de NS buiten de website van de NS. Bijl roept het bedrijfsleven op om ook de eigen website beschikbaar te stellen voor gebruikers en ontwikkelaars. Freek Bijl is graag bereid om zijn visie aan de hand van praktijkvoorbeelden toe te lichten en om nader in te gaan op de nieuwe technieken.