Uitgaven customer media stijgen licht

19-01-2010 (11:14) - Media

De uitgaven voor customer media zijn in 2009 licht gestegen. Verwachting is dat de stijging zich de komende jaren voortzet. De toename komt met name ten gunste aan digitale magazines, fysieke magazines en audiovisuele vormen van customer media. Dit blijkt uit de resultaten van een enquete gehouden onder opdrachtgevers uitgevoerd door Smin, Customer Media Associatie. Vijfentwintig opdrachtgevende partijen hebben deelgenomen aan het marktonderzoek dat is gehouden in het vierde kwartaal van 2009. Uit het onderzoek komt naar voren dat het grootste deel van het budget gealloceerd voor customer media wordt besteed aan media gericht op consumenten (78%). Koploper is nog steeds het fysieke magazine. 73% van de respondenten geeft aan dit customer medium in te zetten. Het digitale magazine volgt met 67%. Zowel de omvang als de frequentie van titels zijn in 2009 ten op zichte van 2008 gelijk gebleven of toegenomen. De verwachting van de respondenten is dat bestedingen aan customer media de komende jaren stijgen. Dit mediumtype geeft minder irritatie bij consumenten dan andere media.

Monique Vierdag, directeur Smin: “De ontwikkeling is duidelijk; customer media groeien
steeds verder uit tot crossmediale platforms met digitale magazines en audiovisuele media als intrinsieke onderdelen. Fysieke magazines vormen daarbij nog steeds het fundament. De inschatting is dat bestedingen aan customer media in 2010 groeien. Dat is het gevolg van de effectiviteit van het mediumtype in relatie tot de kosten. Adverteerders geven hier customer medium een gemiddeld rapportcijfer van 7,4 voor. Een uitstekend signaal.”


 


Bureaus

Marketing

Economisch