Uitgevers ontwikkelen digitale bladen

10-12-2009 (10:15) - Media

De vijf grote Amerikaanse uitgevers Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corporation en Time gaan samen digitale tijdschriften ontwikkelen en verkopen. Een gezamenlijke online winkel moet de eigenaren van smartphones, e-readers and laptops toegang bieden tot hun favoriete blad. Dankzij een nieuwe, nog te ontwikkelen, generatie e-readers moeten de tijdschriften straks volledig in kleur verschijnen.

Het assortiment van de uitgevers bestaat uit bekende titels als Time, Fortune, Vogue, Glamour, Vanity Fair, Cosmopolitan, The Wall Street Journal, Esquire en Wired. De vijf concerns claimen samen een bereik van ruim 144 miljoen lezers, maar die groep slinkt al tijden onder invloed van internet, terwijl ook de adverteerders het steeds vaker laten afweten.

Voor consumenten moet het initiatief, vergelijkbaar met de online 'App Store' voor de iPhone, zorgen voor makkelijke toegang tot een brede selectie aan bladen, licht tijdelijk directeur John Squires toe. De advertentiemarkt profiteert van de interactieve mogelijkheden die het nieuwe platform biedt, aldus een gezamenlijke verklaring van de groep. Het consortium roept andere uitgevers op om hun bladen ook op het nieuwe digitale platform te gaan verkopen. Het is nog niet bekend wanneer de online winkel open gaat.

 


ANP/NU.nl

Bureaus

Marketing

Economisch