Van Thillo koopt PCM
04-03-2009 (10:29) - Media
De Persgroep neemt voor 100 miljoen euro een belang van 51 procent in PCM Uitgevers. Daarover hebben beide bedrijven een principe-overeenkomst gesloten. Met het geld vermindert PCM de schuldenpositie (120 miljoen bij een aantal banken) en er blijft geld over om ‘de strategie te financieren’, aldus PCM Uitgevers in een persbericht. Om de financiële positie van PCM te verbeteren, wordt de eerste vijf jaar geen dividend uitgekeerd. De bestaande aandeelhouders houden hun prioriteitsaandelen in de dagbladtitels.
Bovendien zullen Q Music en Het Parool onderdeel worden van PCM Uitgevers. Verder blijft PCM met Wegener in gesprek over de aan- of verkoop van AD Nieuwsmedia. Beide mogelijkheden worden in het persbericht opengelaten. Ook komt er een studie of het ‘beter is een van de dagbladtitels (Volkskrant of NRC Handelsblad, red.) te vervreemden in het belang van de concurrentiekracht en kwaliteit van de titels’.
De Volkskrant heeft al laten weten onder voorwaarden in te stemmen met de verkoop van PCM aan De Persgroep. Volgens het dagblad moet er bij de overname een protocol komen waar in elk geval is vastgelegd dat de krant kwaliteitsjournalistiek kan blijven bedrijven. Ook NRC Handelsblad laat in een persbericht weten te hechten aan zelfstandigheid.
De NVJ heeft kennisgenomen van de overeenkomst, maar blijft zich richten op op garanties van de bestaande arbeidsvoorwaarden, voor continuering van de titels, op het respecteren van de onafhankelijkheid van de berichtgeving en het op sterkte houden van de redacties.
Ook Telegraaf Media Groep (TMG) ‘heeft kennis genomen’ van de overeenkomst, maar bewaart een nadere reactie tot de publicatie van de TMG-jaarcijfers, volgende week. TMG heeft altijd gezegd één of meer titels van PCM te willen overnemen. De betrokken krantentitels reageerden wisselend op het bericht dat De Persgroep vanaf dinsdag een meerderheidsbelang heeft in PCM Uitgevers. De overeenkomst is een goede ontwikkeling voor de betrokken dagbladtitels en voor het Nederlandse medialandschap’, aldus hoofdredacteur Jan Bonjer van het AD.
De Volkrant reageert iets minder enthousiast op de overeenkomst tussen de uitgevers. Voorzitter Micheal Person van de redactieraad van de Volksrant zegt dat de journalisten van het dagblad zich zorgen maken over de toekomst, zowel op journalistiek als op financieel gebied.