VARA: solide programmering 09/10
27-08-2009 (11:18) - Media
Ook in het komende seizoen heeft de VARA als pay-off 'Wees verschillig'. Onder de nieuwe programma's die gisteren voor het nieuwe tv-seizoen werden aangekondigd, zijn verschillende formats die zich richten op 'de kansarmen in de maatschappij', lichtte vertrekkend voorzitter Vera Keur toe.
Zo blaast de omroep De Ombudsman nieuw leven in, dit keer in de vorm van Volkskrant-columnist Pieter Hilhorst. Ook staat een uitgebreide documentaire met als titel De Onrendabelen, naar een idee van Marcel van Dam, op de agenda. Naast het vertrouwde Kassa is het portfolio verder aangevuld met Gifkikkers, waarin dierenleed en milieuschandalen aan de kaak worden gesteld, en Weet wat je koopt, met informatie en achtergronden voor de moderne consument.
Paul de Leeuw heeft afscheid genomen van Mooi! Weer de Leeuw - 'ik was wel klaar met die wensen, dan wil ik weer iets anders doen' - en zet als fervent Twitteraar deze microblog uitgebreid in voor zijn nieuwe programma Lieve Paul. 'Kijkers kunnen van alles vragen via Twitter over bepaalde onderwerpen, en de beste vragen halen we de studio in.'
Andere nieuwe programma's van de VARA komend jaar zijn onder meer Claudia op Vrijdag (met Claudia de Breij), Frank Evenblij op zoek naar comedy in binnen- en buitenland, de dramaserie over het leven van Annie M.G. Schmidt en Van Zon op Zaterdag met Erik van Muiswinkel.
Het radio-aanbod wordt uitgebreid met drie nieuwe shows op Radio 6 (digitaal of via de kabel) met Giel Beelen (jazz), Leo Blokhuis (soul) en Dolf Jansen als presentatoren. Op online gebied zijn verschillende sites vernieuwd, is blikvoer.tv opgericht voor uitgebreid debat over televisie en is er de iPhone-app met herhalingen van De Wereld Draait Door.
Vera Keur werd vlak voor haar vertrek als voorzitter nog even aan de tand gevoeld door Paul Witteman. Over de topsalarissen kon ze kort zijn: 'Er is een nieuwe regelgeving en de VARA houdt zich daaraan.' Wel vertelde ze het jammer te vinden dat het nooit gelukt is samen met de VPRO en NPS van Nederland 3 een primair voorkeursnet voor de kritische consument te maken. 'We hebben inmiddels bewezen ook met een horizontale programmering over drie netten ons mannetje te staan, maar ik vind het toch een gemiste kans dat we er met z'n drieën niet uit gekomen zijn.'
(foto Paul de Leeuw: Jan Bovenberg)