Wat te doen met social media-profielen na de dood?

13-06-2013 (08:25) - Media

Er bestaat een grote onbekendheid als het gaat om het regelen van je online erfenis. Negen op de tien Nederlanders hebben niet geregeld wat er met hun social media-account gebeurt nadat ze komen te overlijden. Het schort aan goede voorbereidingen, zo blijkt uit onderzoek van Yarden. 
 
Om die reden is de online applicatie Mijn Memorial in het leven geroepen. Een online pagina waar jouw favoriete Facebook, Twitter, Spotify en YouTube content bij elkaar komt. Zodat nabestaanden je kunnen herdenken zoals jij echt was wanneer je er niet meer bent. Het stimuleert na te denken over de online nalatenschap en maakt het bespreekbaar. Voor drie op de tien Nederlanders blijkt social media een fijne herdenkingsplek te zijn.
 
Nederlanders zijn bang in de vergetelheid te raken; één derde ziet een online herdenkingsplek als de ideale oplossing. Een grote motivatie voor het aanmaken van de Facebook-applicatie is de drang onderdeel te blijven van een vriendengroep. Zo vindt 45% van de Nederlanders het leuk om na hun overlijden nog steeds op Facebook ‘getaggt’ te worden in een groepsbericht. Ook geeft het Nederlanders een goed gevoel nog steeds onderdeel te zijn van de vriendengroep als vrienden persoonlijke berichten op de memorial-pagina kunnen blijven plaatsen (37%).
 
Meer dan de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk gênante foto’s te verwijderen nadat ze overleden zijn. Eén derde vindt het zelfs een probleem als alle foto’s na overlijden online blijven staan. ‘Er bestaat veel onbekendheid hoe om te gaan met profielen op social media na de dood van de eigenaar. Wij willen met ‘Mijn Memorial’ aandacht vragen en mensen stimuleren alles rondom hun overlijden goed door te denken en voor te bereiden. Het geeft rust te weten hoe je online herdacht wordt en ook helpt het je nabestaanden’, aldus Leenstra.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch