Webcasting verovert Nederland

30-12-2009 (14:33) - Media

Al jaren neemt het gebruik van internetvideo’s toe. Deze groeicijfers waren vaak te danken aan hobbyisten en amateurs die via videosharing sites zoals Metacafé, YouTube en Viddler, video’s op het internet plaatsten. Nederland is vergeleken met veel andere Europese landen zeer prominent aanwezig op de markt van internettelevisie en webcasting.

Tegenwoordig maken ook steeds meer bedrijven op professioneel gebied gebruik van het medium webvideo. Dit is vooral duidelijk zichtbaar op de website van Onpoint Webcasting Magazine. Daar werd afgelopen week voor het eerst, een volledig overzicht getoond van tientallen Nederlandstalige internet televisie- en webcastingsites. Het komt steeds vaker voor dat complete films en documentaires online te bekijken zijn. Ook dit fenomeen wordt internettelevisie of webcasting genoemd. Wereldwijd bestaan er momenteel meer dan 2.200 internet televisie- en webcastingsites. In het overzicht op www.webcasting-magazine.nl zijn enkele Nederlandstalige voorbeelden hiervan te vinden:

Leraar24.nl is een online platform van, voor en door leraren en half september 2009, werd al de 250ste video geupload.
GoedTV.nl biedt via internet televisie een landelijk media platform voor sociaal maatschappelijke initiatieven.
PIT.tv: Ook de Politie heeft besloten om gebruik te maken van internet televisie via PIT.tv (Politie televisie).
OncologieTV.nl is het eerste onafhankelijke internet TV kanaal voor iedereen die werkt binnen de Oncologie.
Ophetland.tv: Een ander opmerkelijk voorbeeld is de videosite over het platteland genaamd ophetland.tv.
 
Zelfs complete documentaires worden steeds vaker uitsluitend vertoond via het internet. Een voorbeeld hiervan is www.luxonomie.tv. Hierop is binnenkort een documentaire te zien over de economie van luxe. Ook deze documentaire zal uitsluitend via het internet worden gedistribueerd. Eén van de initiatiefnemers van deze documentaire, de heer R.P. da Costa, stelt dat het de doelstelling van een documentaire is om een boodschap te verspreiden. Het is niet altijd rendabel om een documentaire te distribueren via kanalen als dvd of TV, zodra de documentaire zich niet richt op een brede doelgroep. In dat geval biedt webcasting of internet televisie een passend alternatief.

Zo stelt het Dutch Webcasting Institute (www.webcasting-institute.tv) dat marketingexploitatie met behulp van internet televisie erg winstgevend kan zijn. Niet elk video-initiatief zal echter op een nationale zender kunnen worden uitgezonden omdat niet ieder initiatief ‘mainstream’ is. Daarnaast is mainstream ook niet wat elke adverteerder wil. Sommige adverteerders willen graag met scherp kunnen schieten en dat is wat de moderne combinatie tussen internet en online televisieprogramma's mogelijk maakt. Wat meespeelt, is dat recente technologische ontwikkelingen er voor zorgen dat webvideo  zich verplaatst van het computerscherm naar televisietoestellen in de woonkamer. Dit wordt steeds vaker bevestigd door onderzoeken zoals die van iSuppli, waarin de volgende cijfers worden gepresenteerd:

‘De wereldwijde verkoop van apparatuur waarmee internet video in de woonkamer kan worden bekeken zal in 2013 vervijfvoudigen ten opzichte van 2009, aldus de analisten van iSuppli, een bureau dat onderzoek doet in de ‘electronics’ industrie. Deze groei wordt vooral ingegeven door een groeispurt van het aantal particuliere breedband aansluitingen. iSuppli verwacht dat er in 2013, 376,5 miljoen ‘entertainment-oriented consumer electronics platforms-units over de toonbank gaan tegen de 80,5 miljoen unit die in 2008 zijn verscheept. Onder deze platforms verstaat men TV’s, videogame consoles, set-top boxes, en andere gadgets waarmee je het internet op kunt.’

Of men het nu internettelevisie noemt of webcasting, Nederland is momenteel in de ban van Nederlandstalige online video’s. Op de website van Onpoint Webcasting Magazine is voor het eerst, een overzicht gepubliceerd van tientallen Nederlandstalige Internet televisie- en webcastingsites.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch