AI populair bij consumenten voor hulp tijdens shoppen
Nederlandse consumenten vertrouwen op AI-ondersteuning voor prijsvergelijkingen en aanbiedingen. Een groot deel van de Nederlandse consumenten roept voor zijn online inkopen voor de komende feestdagen de hulp in van AI. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Zendesk naar het winkelgedrag van consumenten in aanloop naar de feestdagen.
In aanloop naar de feestdagen geven consumenten duidelijk aan wat ze van de AI-chatbots van e-commerceplatformen verwachten: prijsvergelijkingen en de beste aanbiedingen of kortingen. Als derde werd door 19 procent van de respondenten het zoeken naar producten of diensten met behulp van AI genoemd.
Nederlandse consumenten hebben meer vertrouwen in empathische AI
AI-chatbots communiceren steeds natuurlijker en de Nederlandse consument begint er vertrouwen in te krijgen dat AI de empathie van een menselijke medewerker kan evenaren. 21 procent van de respondenten zegt te geloven dat AI-aangedreven chatbots hun gevoelens kunnen begrijpen en zich eraan kunnen aanpassen, en ruim 32 procent denkt dat dit mogelijk is.
Het winkelend publiek wil echter niet dat AI de mens volledig zal vervangen. Zo zou nog steeds ruim 47 procent van de Nederlandse consumenten zich prettiger voelen bij het gebruik van AI als ze weten dat ze altijd met een medewerker kunnen praten bij problemen tijdens het online winkelen.