Fenna van Raaij (DDA) blikt terug op SXSW 2024: 'Eenzaamheid was een groot topic'
CreativeNL was onlangs op missie naar SXSW in Austin, Texas, met focus op immersive experiences (XR) en de maatschappelijke toepassingen ervan. In een serie interviews blikken direct betrokkenen terug. In deze afleveringf: Fenna van Raaij, verantwoordelijk voor Dutch Digital Agencies.
Fenna van Raaij is als bureaumanager bij Dutch Digital Agencies (DDA) verwantwoordelijk voor de dagelijkse leiding ervan. 'Als branchevereniging verenigen en verbinden wij ruim 160 van de beste digitale bureaus in Nederland.'
Wat kwam je brengen naar Austin?
'Omdat het mijn eerste keer was, kwam ik vooral veel halen; als een spons zat en stond ik bij alle keynotes, sessies en de netwerkbijeenkomsten. Ik heb mooie mensen ontmoet, vanuit verschillende hoeken, ook ver buiten mijn eigen branche. De verbindingen die je daardoor legt maakt het dat ik helemaal geïnspireerd naar huis ben gegaan. Sowieso goed om zo’n lange periode uit je dagelijkse werkzaamheden te stappen en je onder te dompelen in alle verschillende aspecten van SXSW.'
SXSW gaat over de [positieve] toekomst, wat was je persoonlijke hoogtepunt?
'Eenzaamheid was een groot topic op SXSW 2024 en de behoefte aan echtheid groeit daarmee. Wat we laten zien online en in films en op televisie is een momentopname zonder context en geen directe weergave van de werkelijkheid. Voor mij waren de keynotes van Jay Shetty (I Miss You When You’re Next to Me) en Simran Jeet Singh (How We Build Resilience and Compassion) over deze topics wel persoonlijke hoogtepunten.'
Toegankelijker dan ooit
De Nederlandse creatieve industrie (CreativeNL) profileert zich in Texas op XR en publieke waarden: wat is in jouw ogen de belangrijkste ontwikkeling op XR-gebied, en/of in het publieke digitale speelveld?
'Immersive ontwikkelt zich snel en wordt toegankelijker dan ooit. Het betekent voor ons speelveld dat je anders moet gaan ontwerpen. Naast de publieke sector zouden alle sectoren zich breed moeten blijven inzetten en zich bewust zijn dat het nog niet voor iedereen is weggelegd.'
Volgens Ian Beacraft zullen we in 2050 in het huidige tempo elke vijf jaar 100 jaar vooruitgang ervaren
Wat is jouw meest immersieve/XR-ervaring ooit?
'Ik vond Vincent meets Rembrandt, the Untold Story in de Noorderkerk in Amsterdam echt geweldig en ik ben fan van het NxT Museum in Amsterdam (het eerste museum in Nederland dat zich volledig richt op mediakunst, red.).'
Samenwerken
CreativeNL is tevens gericht op kennisuitwisseling en het optuigen van langdurige PPS-en (publiek-private samenwerkingen) met andere landen om innovatie te doen versnellen. Waar zouden we als Nederlandse creatieve industrie meer over moeten weten? Waar zouden we wat dat betreft specifiek op in moeten zetten?
'De wereld om ons heen verandert in een razendsnel tempo. En dat neemt alleen maar toe. Volgens Ian Beacraft, gespecialiseerd in AI en de toekomst van werk, zullen we in 2050 in het huidige tempo elke vijf jaar 100 jaar vooruitgang ervaren. Moet je nagaan wat dat betekent voor bedrijven, het onderwijs en wet- en regelgeving. Er hangen nu al grote ethische vraagstukken rondom AI, dat wordt alleen maar meer. Ik denk dat het belangrijk is dat we in de PPS-en ons hierop voorbereiden en ook kijken wat we hierin van andere landen kunnen leren en hoe we kunnen samenwerken.'
'Digitalisering is belangrijker dan ooit. En de noodzaak is er. Want als jij het niet doet, doet je concurrent het wel. De wereld verandert, de behoefte verandert'
Groots denken
Een kleine opdracht: vraag aan een niet-Nederlander in Austin (met kennis van zaken) hoe hij/zij/hen ons zien, en vertel dat hier ;)
'Deze is me bijgebleven: I've always appreciated the openness of Dutch content creators, and I like their balance of a grounded approach with a splash of creative risk-taking.'
Wat neem je mee terug? Wat is je belangrijkste take-away – wat is het eerste (en tweede) dat je aan collegae zou vertellen?
'Niet alleen aan mijn collegae, maar voor onze vereniging en al hun (potentiële) klanten en medewerkers. Digitalisering is belangrijker dan ooit. En de noodzaak is er. Want als jij het niet doet, doet je concurrent het wel. De wereld verandert, de behoefte verandert.
En ik heb een van de vier masterclasses van Future Today Institute (het team van Amy Webb, die in Austin haar jaarlijkse Emerging Tech Trend Report lanceert) gevolgd over 'What If' scenario’s. Ze ging daarbij zo veel verder dan de 'BHAG' (Big Hairy Audacious Goals), die organisaties doorgaans formuleren voor de komende tien jaar. En hoe futuristisch en raar het ook is, het is belangrijk om soms zo groots te denken.'
Bonusvraag!: als jij een tekst zou mogen/moeten schrijven voor Insta-fenomeen @dudewithsign, oftewel je zou op een zeepkist moeten gaan staan met een stuk karton en tekst daarop – wat zou daarop staan?
'AI will NOT take over your job.'