Google Cloud lanceert nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

11-01-2024 (13:42) - Tech

Voorafgaand aan NRF 2024, het grootste evenement in de retailindustrie, onthult Google Cloud vandaag nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën.

Deze zijn bedoeld om retailers te ondersteunen bij de personalisering van online shopping, de modernisering van activiteiten en de transformatie van technologische toepassingen in winkels.

AI-oplossingen

Google Cloud kondigt drie nieuwe generatieve AI-oplossingen aan, gericht op het implementeren van geavanceerde virtuele tools op websites en mobiele apps, het verbeteren van klantenservice-ervaringen en het transformeren van product-inventarisering voor retailers. De zoektechnologie voor retailers wordt ook geüpdatet met Vertex AI Search, dat gebruikmaakt van een LLM, aangepast aan elke individuele retailer. Verder omvat de aankondiging Google Distributed Cloud Edge, een nieuw hardware- en softwareaanbod, die retailers helpt om krachtige rekenkracht en informatieopslag direct naar fysieke winkels te brengen.

AI

“Generatieve AI is binnen slechts een jaar geëvolueerd van een weinig erkend concept tot één van de snelst opkomende technologieën in de sector en een essentieel onderdeel geworden op de agenda van talloze retailers”, zegt Carrie Tharp, vicepresident Strategic Industries bij Google Cloud. “AI-oplossingen zijn klaar voor implementatie en hebben het vermogen om groei te versnellen, efficiëntie te verhogen, innovatie te stimuleren en menselijke inspanningen te verminderen. De recente innovaties van Google Cloud kunnen retailers helpen om waarde te realiseren in 2024.”

Gepersonaliseerd

Google Cloud's nieuwste oplossing voor conversational commerce maakt het voor retailers eenvoudig om generatieve AI-aangedreven virtuele assistenten direct in te zetten op hun websites en mobiele apps. Zo kunnen retailers gemakkelijk virtuele assistenten creëren die zinvolle en duidelijke gesprekken voeren met shoppers, terwijl ze op basis van de voorkeuren van de klant productopties aanbieden. Stel dat een shopper op zoek is naar een formele jurk voor een bruiloft. De virtuele assistent kan met hen communiceren en op basis van voorkeurskleuren, locatietype, weersomstandigheden, bijpassende accessoires en budget gepersonaliseerde productopties aanbieden.

AI-oplossingen

De nieuwe oplossing van Google Cloud voor de modernisering van de klantenservice, die wordt aangedreven door een aantal AI- en generatieve technologieën, waaronder Vertex AI, kan retailers helpen om de zelfbediening en betrokkenheid van klanten te verbeteren. Deze oplossing integreert moeiteloos met het bestaande verkoopbeheersysteem (CRM) van een retailer, waardoor deze AI-gestuurde tussenpersonen kan implementeren, aangestuurd door de Gemini Pro- en PaLM 2-familie van LLMs van Google Cloud.

Verschillende taken

De tools voeren verschillende taken uit, waaronder het verstrekken van gepersonaliseerde productaanbevelingen, het plannen van afspraken en het monitoren van orderstatussen. Met geavanceerde vertaalmogelijkheden en door AI aangedreven chat-samenvattingen draagt de oplossing bij aan een gepersonaliseerde klantenservice-ervaring en verhoogt het de productiviteit van medewerkers met geconsolideerde informatie en realtime suggesties. Retailers kunnen verschillende kanalen van klantbetrokkenheid beheren, zoals e-mail, tekst, telefoon en online chat, en naadloos schakelen tussen deze kanalen tijdens klantenservice-interacties. Deze technologie biedt retailers de mogelijkheid om hun klanten beter te begrijpen.

In-store technologieën

Het volledig beheerde hardware- en softwareaanbod van Google Cloud helpt retailers moderne klantervaringen met AI te leveren op duizenden locaties met weinig of geen internetbereik. Google Distributed Cloud Edge helpt retailers om kostbare IT-middelen te besparen met drie compacte servers die in bijna elke winkel kunnen worden geïnstalleerd en worden beheerd door Google Cloud. Met dit flexibele product kunnen retailers op de achtergrond snel gebruikstoepassingen zoals winkelanalyse, foutloos afrekenen en gestroomlijnde winkeloperaties uitvoeren.

De schaalbare technologie maakt het voor retailers mogelijk om next-generation-toepassingen te implementeren, zoals op AI gebaseerde oplossingen voor een naadloze kassaervaring voor shoppers. Bovendien levert, implementeert, bedient en onderhoudt Google Cloud de hardware, zodat retailers zich kunnen richten op de detailhandel.