TikTok bestrijdt desinformatie tijdens Europese Parlementsverkiezingen
Miljoenen Europeanen op TikTok zullen vanaf volgende maand pushmeldingen ontvangen die hen naar een lokaal in-app Verkiezingscentrum leiden. Hier kunnen ze betrouwbare informatie vinden over de aankomende EU-parlementsverkiezingen, en tips krijgen over mediawijsheid.
Deze in-app verkiezingscentra, die TikTok vorige maand aankondigde, zijn opgezet in samenwerking met lokale kiescommissies en maatschappelijke organisaties, en zullen beschikbaar zijn in de lokale taal van elk van de 27 EU-lidstaten. Door mensen te helpen om feiten van fictie te onderscheiden, wil TikTok online desinformatie tegengaan, en de integriteit van de verkiezingen beschermen.
Naast dit initiatief lanceert TikTok lokale programma's voor mediawijsheid in elk van de 27 EU-lidstaten, zoals beschreven in het derde rapport onder de EU Gedragscode over Desinformatie. Het social mediaplatform heeft dit rapport op 26 maart gepubliceerd en bevat een speciale sectie over hun inspanningen op het gebied van verkiezingsintegriteit.
TikTok werkten samen met lokale instanties voor mediawijsheid en vertrouwde fact-checking partners om 11 campagnes voor mediawijsheid te lanceren tussen juli en december 2023. In totaal zette de video-app 18 campagnes op in 2023, die meer dan 220 miljoen impressies genereerden en ongeveer 50 miljoen mensen op het platform bereikten.
Er staan nog eens negen van dit soort campagnes gepland voor 2024. Tegen het einde van dit jaar zullen TikTok-gebruikers in elk van de 27 EU-lidstaten toegang hebben tot gelokaliseerde, educatieve video's over waakzaamheid tegen desinformatie.