Aantal joint promotions steeg in 2015 naar recordhoogte

07-01-2016 (16:09) - Toeleveranciers

Promotional Partners, onderdeel van 360 graden retailbureau Kega, gaf begin dit jaar op haar KISS event bij monde van Sander Schoneveld al aan dat 2015 het jaar van de joint promotions waarheid moest worden. En dat werd het ook, zo blijkt nu.
 
Een aantal opvallende zaken passeerden in 2015 de joint promotion revue. Nu de cijfers van 2015 bekend zijn, kunnen we concluderen dat Nederland op het gebied van joint promotions wéér een stap voorwaarts heeft gezet! In 2015 zijn er maar liefst 7.722 landelijke joint promotions gevoerd. Dat is 0,5% meer dan de 7.688 in 2014, het recordjaar tot dan toe.
 
aantrekkende economie
De stijging komt volgens Promotional Partners, dat al sinds 1996 de landelijk gevoerde joint promotions registreert (in totaal zijn er momenteel 88.526 acties geregistreerd), voornamelijk op het conto van de aantrekkende economie. Ter vergelijking, in 1996 werden er 811 landelijke acties geregistreerd t.o.v. 7.722 in 2015. Bijna een vertienvoudiging, wat ook de professionalisering van het joint promotion vak weerspiegelt. Toch is het record  van 2015 opmerkelijk te noemen, zeker gezien het feit dat er in 2015 geen WK of EK voetbal of Olympische Spelen was.
 
retailspecifiek
Van de eerder genoemde 7.722 landelijk gevoerde joint promotions komen er 2.719 uit de branche retail (2.058) en e-tail (661), ofwel, ruim 1 op 3 (35%) is een joint promotion van een retailer of e-tailer. 10 Jaar geleden was dit 1 op 5 (20%) en 5 jaar geleden 1 op 4 (25%). Joint promotions binnen de retail en e-tail branche zijn dus nog steeds aan de winnende hand en worden steeds belangrijker blijkt uit de markt. Dit komt voornamelijk door het feit dat retail / e-tail meer impulsgericht is en promoties hier uitstekend op aansluiten.