Interactief drukwerk in opkomst

18-09-2013 (14:13) - Toeleveranciers

Met de opkomst van elektronische media en mobiele apparatuur leek drukwerk, bij gebrek aan snelheid en interactiviteit achterop te raken. Ricoh ontwikkelde daarom een technologie om papier interactief te maken en zo een brug te slaan tussen drukwerk en online.


Ondernemerstijdschrift De Zaak demonstreert deze maand de mogelijkheden van clickable paper. Huib Kolen, Manager Business Development Production Printing bij Ricoh Nederland, ziet deze ontwikkeling vooral als een kans voor het effectiever inzetten van drukwerk: ‘Met Clickable Paper kunnen tijdschriften, posters, verpakkingen of direct mail eenvoudig worden uitgerust met een of meerdere virtuele ‘hotspots’ die smartphones en tablets linken naar online informatie of diensten. Drukwerk vormt voor deze mobiele apparaten de ideale springplank richting online content, video’s en webshops.’


Clickable Paper is voilgens Kolen niet alleen interessant voor uitgeverijen van tijdschriften of boeken, maar zeker ook voor adverteerders en retailers: ‘Zij kunnen posters en POS-materiaal koppelen aan online acties.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.