Interbest, TomTom en Cendris brengen doelgroepen gratis in kaart
26-11-2013 (08:12) - Toeleveranciers
Interbest wil in samenwerking met TomTom en Cendris een miljoenenpubliek voorzien van een zo’n compleet mogelijk pakket aan reisinformatie.
Meindert van den Heuvel, algemeen directeur: ‘Sinds het begin van onze partnership met TomTom zijn we samen op zoek naar een manier om het snelwegverkeer te 'profilen'. Immers, een billboard op onze reclamemast bij Enschede A1 bereikt kwalitatief andere mensen dan een billboard op onze reclamemast bij Schiphol A4. De aantallen - iedere dag bijna 4 miljoen mensen- kunnen we inmiddels live meten. Maar het profiel van deze mensen ontbrak nog tot nu. Iedere adverteerder kan voortaan op basis van eigen doelgroep variabelen zijn meest geschikte billboards selecteren. En om het nog eenvoudiger te maken hebben we besloten alle data via onze site beschikbaar te stellen.’
De anonieme reisinformatie is –vrijwillig- afkomstig van de miljoenen TomTom GPS gebruikers. Dagelijks worden in Nederland met deze apparatuur (zowel losse kastjes als ingebouwde software) meer dan 200 miljoen GPS metingen verricht. Met de 2012 analyse van de 'Floating Car Data' is TomTom er in geslaagd voor ieder billboard de herkomst en bestemming in postcodes (4 posities) aan te geven. Concreet kunnen we laten zien welke postcodes in welke hoeveelheden langs welk billboard rijden.
Deze data heeft Cendris (onderdeel van PostNL) aan haar postcode-segmentatie systeem ‘Streetlife‘ gekoppeld. Hierdoor heeft het verzorgingsgebied van ieder billboard een eigen 'kwaliteit' gekregen. Resultaat? ‘We kunnen nu al onze billboards op 406 doelgroep-variabelen segmenteren. Ook uniek. Alle resultaten zijn gratis voor iedereen toegankelijk via onze website. Een campagne plannen was nog nooit zo eenvoudig.’