RNW Media helpt Marokkanen met eigen StemWijzer

12-08-2015 (07:24) - Toeleveranciers

7.25 uur - Marokkaanse kiezers maken deze zomer kennis met de Nederlandse StemWijzer. In aanloop naar de gemeentelijke en provinciale verkiezingen op 4 september helpt een Arabische versie ruim 13 miljoen stemgerechtigden bij het maken van een keuze.
 
Het initiatief is afkomstig van RNW Media, voortgekomen uit de Wereldomroep, dat zich onder andere in de Arabische wereld inzet om de maatschappelijke dialoog te bevorderen. RNW Media richt zich op jongvolwassenen, die worden bereikt via de sociale media, zelfopgeleide bloggers en coproducties met lokale media.
 
Voor het project in Marokko zocht RNW Media samenwerking met ProDemos, eigenaar van StemWijzer. De Marokkaanse variant heet Dalil (Arabisch voor gids) en ging gisteren online. Net als in Nederland bevat het kiesinstrument 25 stellingen over maatschappelijke thema´s en dagelijkse problemen. Voor de stellingen deed RNW Media een beroep op een focusgroep van experts, afkomstig van universiteiten en maatschappelijke organisaties.