Onderzoek VeiligheidNL: 30 procent van feestgangers draagt nooit oordoppen
Uit onderzoek van VeiligheidNL blijkt dat 30 procent van alle bezoekers van muziekevenementen geen gehoorbescherming draagt. Daarom slaan I Love My Ears en Amsterdam Dance Event (ADE) de handen inéén om meer bezoekers te stimuleren om oordoppen te dragen tijdens het dansen.
Zonder oordoppen met muziekfilter is de kans op permanente gehoorschade groter. Dat heeft zeker bij jongeren grote gevolgen, zij hebben de rest van hun leven last van een constante piep tot communicatie- en leerproblemen, vermoeidheid en zelfs arbeidsongeschiktheid.
De campagne herinnert daarom feestgangers om oordoppen te kopen en daarna te dragen tijdens ADE en andere muziekevenementen. Verschillende bekende DJ's versterken deze boodschap door hun persoonlijke verhalen over het dragen van gehoorbescherming te delen.
Muzikant Ray Fuego weet uit eigen ervaring hoe belangrijk gehoorbescherming is: 'Ik heb mezelf vaker schuldig gemaakt aan optreden zonder oordoppen, maar daar heb ik spijt van. Van je oren heb je maar één paar, that's it! Dus doe je doppen in zodat je er zo lang mogelijk van kan genieten.'
Ook de Amsterdamse Nachtburgemeester Freek Wallagh support de campagne: 'Als organisatie maken we ons al jaren sterk voor het dragen en beschikbaar maken van oordoppen in de nacht. De afgelopen jaren is er veel bewustzijn gekweekt en progressie geboekt. Maar zeker als je bedenkt dat 6 op de 10 bezoekers van muziekevenementen wel eens last heeft van gehoorklachten weet je dat er nog een hoop werk te verrichten valt. Daar ondersteunen we I Love My Ears en ADE dan ook graag bij.'
Tijdens het Amsterdam Dance Event verspreidt de boodschap zich verder over de stad. Je vindt de campagne-uitingen terug op ADE-locaties, via out-of-home uitingen op straat en op de online kanalen van ADE en I Love My Ears. De campagne is ontwikkeld door activatiebureau Did Another Thing.