Rave Report #2: vergeet never nooit je roots
Gisteren beloofden we een grimmige techno bunker. En belofte maakt schuld! Onder het mom van ‘alles voor de journalistiek’ doken we de iconische Gashouder in voor een vijf uur durende set van KI/KI. Waar dag 1 nog fris en fruitig begon, startte dag 2 wat brakker. Maar laat dat ons stoppen? Natuurlijk niet! Zet je schrap voor de hoogtepunten van vandaag.
Over grimmige techno bunkers gesproken… Verknipt trapte de donderdag af met een talk over hun gigantische feest in de ArenA afgelopen zomer. Zo’n event voor 55.885 man zet je niet zomaar neer. De afgelopen jaren heeft de hard-techno grootmacht keihard aan de weg getimmerd. Maar ook zij begonnen ooit klein. In 2012 organiseerde oprichter Reza Fathi hun eerste feest, waarbij ze met ‘old-skool promotie’ zo'n 600 kaarten wisten te verpatsen.
Ondanks dat Verknipt nu feesten organiseert die 10.000 keer zo groot zijn, blijft die kleinschalige vibe centraal. ‘We volgen niet wat anderen doen, we creëren zelf,’ zegt Reza. Snel inspelen op trends speelt daarbij een grote rol. ‘In deze industrie moet je dynamisch zijn, anders raak je achterop.’ Een ander geheim van hun succes? ‘We zetten nieuw talent meteen op grote podia. Zelfs als het hun eerste gig ooit is. Die muzikale vrijheid is cruciaal voor succes én voor de toekomst van de scene.’
Rauwe roots
Reza werd vergezeld door Ilja Reiman, oprichter van Multigroove en bekend als ‘de eerste gabber van Nederland’. In tegenstelling tot Verknipt organiseert Multigroove geen feesten van ArenA-formaat. Sterker nog, de eerste Multigroove-feesten waren hartstikke illegaal. Het legale uitgaan van de jaren ’80 paste totaal niet bij de rauwe ravecultuur die hij voor ogen had. ‘De clubs hingen nog vol met discoballen, tafels overal, en uitsmijters die checkten of je schoenen wel glommen.’ Dus zette hij een ondergrondse tegenreactie op.
Als een reizend circus trok hij door Amsterdam, waarbij de ene na de andere rave door de politie werd opgerold. Na een jarenlange kat-en-muis-spel vond hij in Warehouse Elementenstraat eindelijk een vaste stek, waar hij zijn eerste legale - oké gedoogde - feesten gaf. Uiteindelijk bezweek hij onder de druk van boetes en maakte de overstap naar legale evenementen. Maar de rauwe energie van Multigroove blijft tot vandaag de dag onmiskenbaar voelbaar.
Intimiteit als trademark
Terug naar KI/KI. Je zou bijna denken dat we fan zijn. De dj, bekend om haar verslavende trance-, acid- en techno-setjes, deelt dezelfde feestfilosofie als Multigroove. Ondanks haar snelle opkomst en het groeiende aantal volgers, blijft ze trouw aan kleine, intieme locaties, waar haar community altijd centraal staat. ‘Ik wil hun energie voelen, hun reacties zien. Bij grotere zalen gaat dat snel verloren.’
Toch klinkt de roep om naar grotere podia te verhuizen steeds luider; veel fans grijpen naast tickets voor haar razendsnel uitverkochte shows. Met haar optreden in de Gashouder gaf ze eindelijk gehoor aan die wens, maar natuurlijk op haar eigen manier. Geen prijskaartje, gewoon een cadeau voor de volgers die haar al die jaren door dik en dun steunen. Zo blijft de hechte band tussen KI/KI en haar community intact, zelfs als ze op grotere podia staat.
Vriend en vijand
Na KI/KI was het tijd voor de andere onbetwiste headliner van vandaag: Marlon Hoffstadt, aka DJ Daddy Trance. Jarenlang draaide hij deephouse, maar zonder écht door te breken. Tot hij vorig jaar het roer omgooide met een ander genre en een hit scoorde met ‘It’s That Time’. De oorzaak van dit plotseling succes? Social media, met TikTok voorop. Fans deelden massaal video’s van zijn optredens, waardoor hij binnen no-time viraal ging en een nieuw publiek bereikte.
Toch heeft hij een haat-liefde relatie met telefoons. ‘Mensen zijn meer bezig met filmen en Shazamen dan met de muziek.’ Hij mist de echte connectie met zijn publiek en organiseert daarom nu telefoonvrije feesten. Zo kunnen mensen weer volledig opgaan in de muziek en de sfeer. De ironie? Zonder diezelfde TikTok-video's was zijn grote doorbraak misschien nooit gebeurd.
Rode draad
Kortom, dag 2 draait allemaal om balans: of het nu gaat om een kleine, intieme technobunker of een gigantische, uitverkochte zaal. Het gaat erom je roots te eren, de rauwe energie te behouden en de connectie met je publiek niet te verliezen. Dit principe geldt niet alleen voor de technoscene, maar eigenlijk voor de hele creatieve industrie. Of je nu maker van muziek, kunst of merken bent.