De Jeugd van Tegenwoordig schrijft nummer voor landelijke campagne 'Statiegeld op Blik'
De Jeugd van Tegenwoordig heeft zich muzikaal verbonden aan de campagne voor statiegeld op blikjes die op zaterdag 1 april wordt gelanceerd. Willie Wartaal, Vjèze Fur en Faberyayo zijn de studio ingedoken en hebben speciaal voor de campagne een nummer gecomponeerd waarin zij ongezouten hun blik op ‘blik’ delen. Met als belangrijkste boodschap dat vanaf 1 april blikjes geld waard zijn, en dat hiervan óók nieuwe blikjes kunnen worden gemaakt als je ze inlevert.
‘Niet weggooien, dat is monnie bro’
Hoewel De Jeugd van Tegenwoordig heel selectief is in samenwerkingen met merken of organisaties, wilden de leden voor dit initiatief een uitzondering maken. Dat heeft de populaire rappersformatie gedaan door het thema met een dikke knipoog te verwerken in een nummer dat zij speciaal voor de campagne schreven. Zoals we van De Jeugd gewend zijn, maken zij hierin op geheel eigen wijze duidelijk dat er vanaf nu statiegeld op blik zit, maar óók dat dit voor ons allemaal iets oplevert. Zo is elk blikje vanaf nu geld waard en kunnen er bovendien nieuwe blikjes van gemaakt worden. Winst voor je portemonnee én het milieu. Het enige wat je hoeft te doen, is de blikjes ongedeukt bij een inzamelpunt inleveren.
“Hoewel we heel selectief zijn in samenwerkingen met merken of organisaties, maken we voor dit initiatief graag een uitzondering. Het thema is maatschappelijk relevant en gaat ons allemaal aan. We hebben bij het maken van dit nummer bovendien al het vertrouwen en de artistieke vrijheid gekregen om dit aan te pakken op een manier die bij ons past”, laat Pepijn Lanen van De Jeugd van Tegenwoordi weten.
Massamediale campagne
De bijbehorende videoclip bij het nummer van De Jeugd gaat in mei live. Als onderdeel van de campagne wordt het nummer in de komende maanden via de socials gedeeld, waarbij wordt ingehaakt op belangrijke ‘blikmomenten’. Zoals genieten van het voorjaar in het park, tijdens een stranddag, on-the-go en op festivals. Allemaal momenten waarin ‘blik’ een rol speelt in het leven van Nederlanders. Naast deze social campagne staat een activatie op het programma tijdens het festivalseizoen. Ook is het nummer van De Jeugd onderdeel van de massamediale campagne van Statiegeld Nederland en is het verwerkt in de tv-commercial, radiocommercials en online video’s. Faberyayo (Pepijn Lanen) van De Jeugd sprak hiervoor de voice-overs in. De ATL-campagne is ontwikkeld door NOISE.