Vijf audioreclamecampagnes en vijf audio-ambassadeurs genomineerd voor de Audify Award

Vijf audioreclamecampagnes en vijf audio-ambassadeurs genomineerd voor de Audify Award

27-09-2024 (17:20) - Awards

Audify reikt op 4 oktober tijdens de radio-uitzending van de Dag van de Audio de Audify Awards uit voor de beste audioreclame en audio-ambassadeur van het jaar. Dit zijn de genomineerden:

Genomineerden Beste Audiocommercial 2024

FrieslandCampina - Valess
‘Net als kip’
Bureaus: Joe Public Amsterdam, MacLoud, GroupM
Jurycommentaar: De commercial geeft een knipoog naar de spreekwoordelijke 'duck test'. Deze uitdrukking wordt gebruikt wanneer iets wel heel erg waarschijnlijk is: 'If it looks like a duck, quacks like a duck and walks like a duck, it's probably a duck'. In het geval van de nieuwe vegetarische Valess Chik'n Filet gaat dit echter niet op. De commercial gaat heerlijk over de top door wel heel vaak te benoemen wat het uiteindelijk niet is. Zeer scherp. Daardoor springt de commercial eruit in het reclameblok.

Nederlandse Spoorwegen
‘Kom bij ons Topteam op de trein’
Bureaus: TBWA, Mindshare
Jurycommentaar: De Nederlandse Spoorwegen voerden een grote campagne gedurende het hele jaar met als doel machinisten, conducteurs en medewerkers veiligheid en service te werven. De commercials vallen op in het blok door de aanstekelijke song. Waardoor de aandacht van de luisteraar bij de commercial blijft hangen. Dezelfde muziek wordt ook op TV gebruikt en daardoor is de campagne heel herkenbaar voor de luisteraar.

OHRA
‘Oh ooh’
Bureaus: Joe Public Amsterdam, Public Audio, Mindshare
Jurycommentaar: Honden zijn trouw, lief en soms onhandig. Die enthousiaste kwispelaars storten zich nog weleens in de problemen. ‘Oh ooh!’ Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken met de Huisdierenverzekering van OHRA. Met dit concept is ook een Katten-versie gemaakt binnen de campagne om huisdierenbezitters te overtuigen van het nut van een goede verzekering. De commercials hebben een zeer goed sound design en de verhalen zijn heel herkenbaar.

Initiatief Doemaarapart
‘Doe maar apart’
Bureaus: Han Snel, Bobkommer Studio's, Zuiver
Jurycommentaar: Doe maar apart zet zich in om consumenten bewust te maken en te motiveren tot het apart inleveren van elektronisch afval. Deze ‘aparte’ radiocampagne, met vier hoofdcommercials en een tagon, is ontwikkeld om dit doel te bereiken. De commercials zijn heel opvallend, hebben stopping power in het blok, mede omdat met het woord ‘apart’ als homoniem gespeeld wordt. Ook de karakters acteren goed en daarmee heeft de commercial een sterk beeldend verhaal.

de VakantieDiscounter
‘Die snapt vakantie’
Bureaus: INDIE, LEVALO, Stroom
Jurycommentaar: In de hectiek van alledag vergeten we nogal eens te ontspannen. De ratrace stopt eigenlijk nooit. Terwijl er overal en altijd wel een stukje vakantie voor je om de hoek ligt. Verstopt in de vaak meest banale en vaak zelfs irritante dingen. Het is slechts een kwestie van omdenken. Je hoeft er alleen maar een beetje voor weg te dromen en je fantasie te gebruiken en voor je het weet, hoor je ineens overal vakantie. Kijk en wie dat kan, die snapt vakantie. Een campagne met drie verschillende audiocommercials (Heipaal, Vrachtwagen en Salsa Ring Ring) waarin dagelijkse (werk gerelateerde) geluiden overgaan in vakantieland muziek, om mensen aan te moedigen de VakantieDiscounter site te bezoeken. De commercials spelen met sounddesign. En laten je goed luisteren. Het is een nieuwe vorm van het concept van de vorige campagne, die ook de verbeelding van geluid en vakantie echt wist over te brengen op de luisteraar. Hoogwaardige productie en zeer goed gecaste stem.

Categorie-indeling
In eerste instantie was er een categorie-indeling met een prijs voor radiocommercials en voor podcastreclame. De jury heeft besloten deze categorieën aan te passen naar audiocommercial in het algemeen. De prijs voor podcastreclame komt te vervallen en daarvoor in de plaats komt vanaf 2025 een nieuwe categorie ‘non-spot audio’.

Genomineerden audio-ambassadeur

Hanka de Bruin / Jacobs Douwe Egberts
Jacobs Douwe Egberts onder medialeiding van Hanka de Bruin, heeft in vervolg op een sterk audioreclamejaar in 2023 doorgepakt in 2024. Na Douwe Egberts gebruikt nu ook Pickwick audio voor haar merkcampagne. Hanka is een voorvechter van radio en overtuigt op basis van onderzoeksresultaten over effectiviteit en de bijbehorende creativiteit. De rol van JDE en van Hanka met betrekking tot de inzet van audio wordt in de markt zeer gewaardeerd. Daarom zijn Hanka en Jacobs Douwe Egberts als eenheid genomineerd.

Jeffrey Koen/dentsu
Jeffrey Koen maakt er echt werk van. Als audio-fan is hij zeer goed op de hoogte van alle zaken over audio. Jeffrey is een pionier, kort op de bal en als hij vindt dat het aandeel audio te laag is, vecht hij voor meer door de argumentenstrijd aan te gaan. Gevleugelde quote van Jeffrey is “radio is de ideale wingman van je mediaplan”. Binnen dentsu (internationaal) is een groot audio-onderzoek uitgevoerd waarbij een eigen model en normering van audio in mediastrategie is ontwikkeld. Jeffrey gebruikt deze kennis in zijn onderbouwing.

Koen Coopmans/Postcode Loterij
Postcode Loterij, met Koen Coopmans als drijvende kracht binnen de marketingafdeling, durft te vernieuwen! Waar voorheen de focus lag op het verkopen van loten, zetten zij nu in op uitstekende branded content campagnes binnen het audiodomein. Hiermee brengen zij niet alleen hun missie voor een rechtvaardige, gezonde en groene wereld duidelijk over, maar inspireren zij ook anderen. Daarnaast is de Postcode Loterij een pionier op het gebied van addressable audioreclame, waarbij zij inzetten op ontwikkeling en vernieuwing. Koen Coopmans verlegt met zijn collega's bij de Postcode Loterij grenzen om impact te maken.

Media Reverse
Media Reverse, met o.a. Femke van den Boomen, Sjors Kroon en Kelly de Heij, zet naast radio ook vol in op podcast. Met hun adverteerders Rode Kruis, Bruna en a.s.r. volgen zij alle audio-ontwikkelingen op de voet voor een gedegen audiostrategie. In samenwerking met Memo2 is voor ASR een onderzoekcase opgezet waarin de toegevoegde waarde van podcastreclame is aangetoond. a.s.r. maakte daarbij een speciale audiocommercial voor het podcastkanaal.

Pol Juffermans/Wavemaker
Pol Juffermans (Wavemaker) is een enorme voorvechter voor audio, in het bijzonder in de FMCG-branche waar de merken nog geen intensieve audio-adverteerders zijn. Hij adviseert Friesland Campina en Perfetti van Melle om audio prominent in te zetten, met resultaat. Pol was in 2023 ook betrokken bij twee nominaties voor de Audify Audio-ambassadeur.

Ontknoping en awarduitreiking

Een succesvolle audiocampagne ontstaat bij de gratie van sterke creatie. Dat moet gehoord en beloond worden. De bekendmaking van de winnaars is op vrijdag 4 oktober tussen 16:30 en 17:00 uur tijdens de Dag van de Audio, live te volgen via de radio-uitzending op Adformatie.nl. Meer informatie over de awards en de jurering lees je op Audify.nl.