Ook gluren bij de buren? Dat kan bij de 7e editie van Adnight!
Na decennia van onstuimige groei ervaren ook digitale bureaus nu regelmatig tegenwind. Dit is een belangrijke reden waarom zij meedoen aan Adnight, dat op 4 oktober voor de 7e keer plaatsvindt. ‘Er is geen ander industrie-evenement waar iedereen zo en masse rondloopt.’
Of om het concreter te zeggen: waar Adnight oorspronkelijk bedoeld was voor bureaus om het oh zo gewenste talent te laten zien hoe de creatieve industrie er ‘van binnen’ uitziet om hen zo te verleiden om bij ze te werken, is het evenement – in positieve zin – geëvolueerd in een volwaardig industrie-evenement, waar iedereen op afkomt: talent, collega bureaus én marketeers.
Want behalve dat je een leuke, inspirerende avond hebt met alle inhoudelijke programma’s, loop je in deze informele omgeving zomaar meerdere potentiële leads tegen het lijf. En marketeers kunnen snel ‘n rondje bureaus doen (over time management gesproken), zonder enorme pitchdecks te hoeven doorploegen. Dutch Digital Design-oprichter Bert Hagendoorn: ‘Je ontmoet op zo'n avond in korte tijd enorm veel mensen uit het vak: van jonge mensen tot aan marketeers en bureaudirecteuren. Daarnaast is het mooi om te zien hoe creatieve bureaus zich positioneren naar de bezoekers van Adnight."
Dit jaar doen er circa 40 serieuze bureaus mee uit alle geledingen van de bureauwereld in Amsterdam, van traditionele reclame- en grote digitale bureaus tot productiemaatschappijen en internationale bureaus.
Het onderste uit de kan halen
Medeoprichter Adnight (overdag Client Services Director en MT-lid bij Ace) Claire Daemen: ‘Van de grootste vrijdagmiddagborrel zijn we nu echt een inhoudelijk evenement geworden dat je kunt inzetten om je agency onder de aandacht te brengen, nieuw talent te werven of – inderdaad – business binnen te halen. Behalve dat we steeds inhoudelijker willen worden, zonder de spanning van de vrijdagavond en -nacht te verliezen, voeren we ieder jaar verbeteringen door. Zo ligt dit jaar de nadruk op een betere verbinding met de verschillende creatieve hubs in de stad. Op die manier willen we het makkelijker maken voor onze bezoekers om het onderste uit de kan te halen.
Daarnaast start het programma een uur eerder, op verzoek van bureaus, om zo naadloos van werk in het festival over te kunnen gaan en het meeste uit een programma te halen. Op onze website (gemaakt door Dutch Digital Design-partner 51North, red.) vind je alle info.’
Over het belang van grote digitale spelers – zoals Dutch Digital Design-partners Dept, Dentsu Creative Amsterdam, Monks, TBWA\Neboko, Ace en code d’azur – voor de Koningsnacht van de creatieve business, zegt ze: ‘Adnight is een spiegel van de industrie. Digitale bureaus zijn daarom een wezenlijk onderdeel van onze missie. Zij zijn vaak voorloper van ontwikkelingen in de industrie, en brengen daarbij vaak de nieuwste technologieën en digitale trends naar de voorgrond. Dat is ook belangrijk voor de aanwas van nieuw talent, een stimulans voor andere bureaus én aantrekkelijk voor marketeers om langs te komen.’
Hieronder de zes genoemde Dutch Digital Design-leden over waarom zij meedoen aan Adnight en hoe ze inmiddels naar het evenement kijken.
DEPT - Hoe speel je ‘apport’ met een robothond?
Ramin Bahari, Creative Director bij Dept (tevens DJ): ‘Waar Adnight eerder een soort ‘way-in’ was voor talent en andere nieuwsgierigen, is het ook een kans om te vertellen hoe we bij Dept de businessproblemen van onze klanten oplossen. We zagen in onze vorige edities dat niet alleen instromers, maar ook veel marketeers en andere makers hier interesse in hebben, dus mixen we dat graag een beetje bij alle gin en tonics.
Dit jaar hebben we een inhoudelijk programma van creatieve installaties en onder andere talks over: Hoe we creatieve tech (denk bijvoorbeeld aan gen AI) gebruiken om specifieke marketingproblemen op te lossen. Hoe we met onze culture & social content tak steeds meer ‘earned’ aandacht en communities rondom een merk bouwen. En hoe je ‘apport’ speelt met een robothond. En Adnight bij Dept ieder jaar een van de leukste feestjes is, horen we zo nu en dan terug ;-)’
TBWA\Neboko - Het grootste netwerkevent
Mohammad Hassani, PR-manager TBWA\Neboko: ‘Adnight is bij uitstek het grootste netwerkevent in onze industrie. We presenteren we onszelf aan vakgenoten en marketeers, maar zeker ook nog aan talent. Ra*w gaf laatst in een column aan waarom de zoektocht naar (jong) talent zo belangrijk is, dus geven we gehoor aan hun oproep om samen naar een oplossing te zoeken, waar bureaus én klanten een cruciale rol bij spelen! We hebben dit jaar twee keynote speakers; wie dat zijn houden we nog héél even voor ons. Zij gaan het onder andere hebben over hoe moderne marketing cultuur ’saai’ maakt en wat we eraan kunnen doen. Daarnaast zijn mensen natuurlijk welkom om ons team van specialisten (van creatie en productie tot social media, innovatie en consultancy – dat allemaal onder één dak) te spreken. En natuurlijk ook in onze legendarische bar ;).’
code d’azur - Data & AI-afdeling onlangs geopend
Nik Nieuwenhuijs, oprichter code d’azur dat sinds de eerste editie meedoet: ‘Er werken meerdere mensen bij ons die voor het eerst kennis hebben gemaakt met code d’azur tijdens Adnight, dus dat is enorm waardevol. Maar het is ook een mooie kans om op een laagdrempelige manier marketeers te ontmoeten en onze eigen klanten uit te nodigen.
Naast talks en doorlopende presentaties van werk dat we hiervoor nog niet eerder hebben laten zien, is onze Data & AI-afdeling onlangs geopend in het pand naast ons, maar delen we ook persoonlijke verhalen over onze avonturen in Austin waar we ook zitten, en de samenwerkingen met Triple en Wonderland (waar code d’azur een internationale bureaugroep mee vormt, red.). We maken op dit moment een enorme ontwikkeling door in de VS; we hebben recent de Fast Company Innovation by Design Award gewonnen voor onze AI powered personal showroom voor Lotus.
Én we hebben een expositie van generative AI-kunst door onze designer Øygar. Veel vooruitstrevender wordt het niet.’
ACE - Een open cultuur
Creative Directors Esmé Brinkman en Amber Steevensz over Adnight bij ACE: ‘Adnight is voor ons hét moment om de creatieve industrie te vieren. Het draagt bij aan een open cultuur door het letterlijk openen van de deuren voor jong talent en anderen. Natuurlijk is Adnight handig om te netwerken, maar vooral ook een moment om te polsen, sneak peaken wat iedereen aan het doen is. Bij ons wordt Club Ace omgedoopt tot een galerie — een ode aan creatief talent in de breedste zin van het woord. We laten zien waar creativiteit en kunst, van analoog tot digitaal, elkaar ontmoeten en versterken. We willen mensen maximaal prikkelen. Het gaat om die spark, de reden waarom we (ook voor onze klanten) voor creativiteit kiezen.’
Dentsu Creative Amsterdam - Chic gluren bij de buren
Sietske Walles, Chief Creative Adnight Dentsu Creative Amsterdam: ‘Natuurlijk vinden we het belangrijk om nieuw talent een easy way-in te geven tijdens Adnight, maar eigenlijk is het voor iedereen die al wel in de wereld zit even heel chic gluren bij de buren. Voor ons is het het belangrijkste dat je op zo’n avond goed de vibe (sorry voor mijn GenZ-taalgebruik) van het bureau voelt. Want laten we wel wezen; de feestjes zij net zo belangrijk als de talks, workshops en even met de CEO praten, toch? Wat we precies gaan doen? A Nightmare on Moermanskkade! Met Halloween om de hoek en honderd andere bureaus die waarschijnlijk iets met AI doen, leek het ons leuk om het over een compleet andere boeg te gooien. Door nieuw talent te laten ervaren wat voor 'nightmare' het is om in advertising te werken – en hoe waanzinnig leuk die nachtmerrie is ; )’
Monks - Een schorre stem
Wisse Schellevis, Facility Director bij Monks: ‘Net als vorig jaar zullen we ook dit jaar weer een speciale plek hebben waar talent verschillende Monks het hemd van het lijf kunnen vragen: hoe is het nou echt om designer, business manager, developer of AI-producer te zijn? Onze HR & Recruitment teams hebben meestal een schorre stem aan het eind van de avond en volle agenda om alles op te volgen. Dit jaar staat onze avond in het teken van het thema ‘Shapeshifters’; we nemen bezoekers mee in een deepdive van creativiteit en nieuwe vormen van verbinding. En vanzelfsprekend is alles ‘infused by AI’; we zijn niet voor niets uitgeroepen tot AI Agency of the Year door Adweek. Daarnaast staan wij bekend om onze feestjes. Het wordt dus een hele immersive avond!’
Adnight vindt plaats op vrijdag 4 oktober in Amsterdam. De programma’s bij de bureaus duren van 17.00 tot 22.00 uur, de officiële opening vindt plaats aan de Schinkel en het talentprogramma ‘Way In’ is op het Amsteldok te bezoeken. De afterparty, vorig jaar nog in Paradiso, is van 22.00 tot 02.00 uur bij The Other Side in de Houthavens.
Ga voor tickets naar Adnight.nl.