Mad Men meets Math Men

19-08-2014 (12:23) - Bureaus

Het einde van de serie mini-interviews met de New Kids on The Block-kandidaten nadert rap. In de 13de aflevering spreken we met Paolo Martorino (foto), managing director van het Haarlemse 3sixtyfive. ‘Wat ons een potentiële winnaar maakt, is ons vermogen om merkstrategie, creatieve conceptontwikkeling en technologie te combineren.’
 
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer/halve finalist en later wellicht winnaar van New Kids on the Block?
‘Wij zijn voor 100% een New Kid - Mad Men meets Math Men - wij geloven dat innovatie in marketing mensen en merken daadwerkelijk dichter bij elkaar brengt. Het draait naar ons idee om connected branding en niet om digital branding. Het zit letterlijk in ons DNA. Ik geloof dat ons bureau bij uitstek een blauwdruk vormt voor het bureau van morgen. Wat ons een potentiële winnaar maakt, is ons vermogen om merkstrategie, creatieve conceptontwikkeling en technologie te combineren.’
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Er is een aantal mooie bureaus in de race die wij nog niet kenden. Wij gaan uit van eigen kracht en staan voor onze visie en ons werk. De genomineerde bureaus spiegelen heel mooi de realiteit van vandaag. Veel diversiteit in visie, specialisme en vaardigheden.’ 

Specialiseren of een zo breed mogelijk creatief pakket bieden, wat heeft jullie voorkeur?
‘Creativiteit laat zich niet beperken door afmetingen. Wij geloven zowel in de kracht van een sterk klein idee als ook een volledige geïntegreerde aanpak waarin je met andere actieve bureaus tot synergie voor de opdrachtgever komt.’
 
Wat is jullie USP?
‘Onze USP is onze naam. Wij helpen marketeers om elke dag weer met hun merk onderscheid te maken. Door verder te gaan dan alleen campagnes zijn wij 365 dagen per jaar bezig met merken bouwen.’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Eerlijk gezegd vind ik ‘beter’ niet echt van toepassing in Nederland. Wat mij betreft kan het groter, internationaler en vooral innovatiever.’
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Spin of Effie? 
‘Cannes Lions Innovation. Om het internationale karakter en de combinatie van creativiteit en technologie.’
 
We lijken steeds meer uit de crisis te komen, merken de nog (relatief) jonge bureaus dat sneller dan de grote jongens?
‘Ondanks de negatieve connotatie van de term crisis, geloof ik meer in de oorspronkelijke Griekse betekenis waarin het gaat om een ‘moment van de waarheid’, waarop een beslissing moet worden genomen die van grote invloed is op de toekomst.’
‘Er is gewoonweg iets fundamenteel veranderd in de markt en daarmee in ons vak. De budgetten en bureau-klant-verhoudingen van voorheen zijn echt voorbij. Als bureau moet je je nu als partner opstellen en voldoende flexibel zijn zonder dat dit ten koste gaat van de creativiteit. We merken wel dat wij ons sneller kunnen aanpassen en beter kunnen werken binnen deze nieuwe omstandigheden.’
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort daadwerkelijk zien?
‘Naast opdrachtgevers van het eerste uur zijn we momenteel bezig met een aantal campagnes voor onder andere Amnesty International, Lotto en Nintendo. Daarnaast zijn we net door naar de eindselectie in een pitch voor een bekend warenhuis en zijn we bezig met een nieuwe innovatieve dienst voor onze opdrachtgevers.’
‘Onze manier van werken maakt dat elke dag weer een nieuwe uitdaging ligt, er is nooit een saai moment, De constante verandering maakt ons vak zo verdomde leuk en spannend.’
 
Wat is volgens jullie de beste campagne - nationaal en/of internationaal - van 2014 tot nu toe?
‘De #icebucketchallenge-campagne ten behoeve van ALS-onderzoek is wereldwijd viral gegaan en laat goed zien hoe je met een minimaal budget een maximaal effect kunt creëren voor een belangrijk doel.’ 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch