ADfest: nieuwe lichting talent heeft voorkeur voor carrièrestart bij specialized agency

27-05-2022 (18:49) - Bureaus

In het Koninklijk Instituut voor de Tropen organiseerde brancheplatform VIA, in samenwerking met RA*W en Jonge Honden, ADfest, het advertising-, marketing- en communicatiecongres voor studenten en starters. Het congres, voorheen bekend onder de naam 24Academy, had als doelstelling antwoord te geven op de belangrijkste loopbaanvragen van de volgende generatie creatieven, en werkgevers inzicht te geven in wat nodig is om deze talenten voor zich te winnen, en dat is volgens de onderzoeksresultaten goed gelukt. 
 
Het overkoepelende thema, From Mad Men to Next Gen, dat samen met de onderliggende subthema’s de 450 bezoekers (70% student en 30% starter) een goed carrièreperspectief moest geven, bleek een schot in de roos. Met behulp van een Minti-meter gaven de bezoekers hun feedback over de twaalf sprekers en de thema’s die door de panelleden zijn besproken. De organisatie heeft de interessantste feedback verzameld om deze met de markt te delen:
 
De voorkeur voor een eerste baan ging bij 67% van de bezoekers uit naar een ‘specialized agency’, 19% heeft een voorkeur voor het creatieve team van de adverteerder en 14% wist het nog niet. 

84% van de bezoekers stemde in met de stelling “A company’s legacy (origin) has a major incfluence on the work culture.”

41% van de bezoekers gaf aan hun carrière te willen starten bij een local company, 31% internationaal, de overige 28% had geen voorkeur. 

Werken voor klanten met `slechte’ invloed op onze maatschappij? 54% zegt “No Way!” en 46% vond het afhangen van de klantvraag, het doel en het merk. 
 

Duidelijkheid geboden

Met name de brede insteek van het programma was voor de Hogeschool van Amsterdam een belangrijke reden om actief een bijdrage aan het congres te leveren. Herman van Tilburg, HvA-opleidingen Communicatie + Creative Business, blikt terug op een geslaagde middag: “Het is voor studenten waardevol en noodzakelijk dat ADfest en dergelijke evenementen worden georganiseerd. De creatieve industrie is breed en continu in verandering. Om een beter beeld van hun toekomstperspectief te bieden moeten we divers talent laten zien hoe ze hun plek kunnen vinden binnen dit vakgebied en hen laten ontdekken waar ze goed in zijn. En dat hebben ze op ADfest absoluut gekregen.” 
 

Janken van geluk

Rude Geurts, advertising student en bezoeker van ADfest kijkt meer dan tevreden terug op het evenement. Geurts: “Vorige week ging ik op de valreep naar ADfest omdat ik meer wilde weten over de advertingwereld. De sprekers, de sfeer en de mensen die ik daar heb gesproken hebben mij dusdanig geïnspireerd dat ik daarna samen met stagepartner Lique heb besloten om alsnog mee te doen met de JongeHonden | YoungDogs-pitch. En daar hebben we een eervolle vermelding kregen! Ik kan wel janken van geluk en kan niet wachten op de volgende kans.”

  


Media

Marketing

Economisch