Blyde Benelux treedt toe tot de Ethical Agency Alliance
Campagne- en pr-bureau Blyde Benelux (B Corp) sluit zich als eerste binnen de Benelux aan bij de ‘Ethical Agency Alliance’ van Creatives for Climate.
De internationale alliantie wil verandering in de creatieve sector teweeg brengen door pioniers die zich inzetten voor het klimaat met elkaar te verbinden. De toetreding van Blyde sluit naadloos aan bij hun missie: creating a positive footprint worldwide. Samen met Creatives for Climate roept het Blyde andere bureaus in Nederland en België op om zich ook aan te sluiten.
Deelnemende bureaus committeren zich aan het delen van kennis, het samen aangaan van maatschappelijke problemen en het nee zeggen tegen fossiele klanten
Campaiging for change
“De grootste talenten werken zelden aan de belangrijkste, maatschappelijke problemen,” zegt Rutger Bregman. Hij noemt verspilling van talent terecht de grootste verspilling van deze tijd. Ook in de creatieve sector kan en moet de maatschappelijke lat omhoog. Dit is hét moment om creativiteit, tijd, talent en geld alleen nog maar in te zetten voor campagnes die positieve verandering in de wereld teweeg brengen. Daarom sluit Blyde Benelux – een bureau dat Mother Nature als CEO heeft benoemd, met een eigen stichting (bBlyde) en mede-initiatiefnemer van Let’s Play Equal en Fossiel No Deal – zich aan bij de Ethical Agency Alliance. Dat betekent niet zomaar een vinkje zetten: deelnemende bureaus committeren zich aan het delen van kennis, het samen aangaan van maatschappelijke problemen en het nee zeggen tegen fossiele klanten.
Ethical Agency Alliance – kennisdeling en actie
The Ethical Agency Alliance is een verbond van pionierende bureaus die de norm binnen de creatieve industrie willen veranderen. Het is een aanvulling op het bestaande netwerk van de non-profit Creatives for Climate. Creatives for Climate helpt haar leden, via kennisdeling en workshops, om zich te blijven ontwikkelen op het gebied van climate justice. Lucy von Sturmer, voorzitter Creatives for Climates “De alliantie zet zich actief in voor klimaatoplossingen en sociale rechtvaardigheid en daagt de status quo in de markt uit. We zijn trots dat Blyde Benelux onze nieuwste medestander is. Het B Corp bureau hanteert een eenduidige meetlat voor positieve impact op de wereld: samen kunnen we onze impact nog verder vergroten.” Het hele Blyde team wordt in de komende maanden door Creatives for Climate getraind als greenwatchers (anti-green washing experts).
Internationale impactbeweging breidt uit in Nederland en België
Blyde Benelux roept andere bureaus op om zich ook te committeren aan de Ethical Agency Alliance. De klimaatcrisis is een wereldwijd probleem dat alleen gezamenlijk kan worden aangepakt. Nynke Geus- van den Broek, medeoprichter Blyde Benelux: “Positieve impact maken in de creatieve sector zou de norm? moeten zijn in plaats van de uitzondering. Levert werk geen sociale of maatschappelijke impact op? Dan verdient het wat ons betreft geen spotlights. Wij nodigen alle creatieve professionals in de Benelux uit om hun talent in te zetten als force for good en écht terug te geven aan de wereld”. Komend kwartaal brengt Blyde voorlopers uit de creatieve industrie samen om te sparren over de nodige standaarden in de sector én de duivelse dilemma’s rondom collectieve klimaatactie. De uitkomsten dienen als input voor de aanstaande Creatives for Climate Summit op 6 juni die zich focust op de vraag "What does it mean to be an ethical industry, and how can we collectively raise the bar?".
creativesforclimate.com
foto: Nynke van den Broek en Lorette der Kinderen, oprichters Blyde Benelux