Cannes 2008 - Promo Awards backstage
17-06-2008 (15:39) - Bureaus
Mischa Schreuder van bureau 2008 heeft al enige jury-ervaring, maar voor het eerst werkte hij mee aan de jurering in Cannes. Voor het onderdeel Promo was hij van vorige week woensdag tot gisteren in touw om samen met een internationale jury tot een eindresultaat te komen. Schreuder vertelt.Het aanbod heeft me erg verbaasd. We zijn woensdag begonnen om zaterdag tot een shortlist te komen. Op basis daarvan hebben we weer bepaald wie brons, zilver, goud en de grand prix zouden winnen. In het verleden wonnen de kleine ideeën altijd, bovendien was er altijd maar één Promo-leeuw. Met een simpele sticker op een deur kon je bij wijze van spreken al winnen. Maar dit jaar was het aanbod zo groot, dat we alle prijscategorieën kunnen inzetten. Het zat dit jaar zelfs tegen titanium - de ultieme prijs - aan. Uiteindelijk hebben we zeventien keer Gold gekozen, waarvoor vier in aanmerking kwamen voor een grand prix: Snoop Dogg, The Simpsons, HBOVoyager en Speights Bear.
Grand Prix

Voor de Simpsons werden 21 Amerikaanse supermarkten verbouwd tot een winkel zoals deze in The Simpsons-film te zien was, inclusief alle producten die in de film te zien waren: van cola tot ijs tot popcorn.
Ook Speights Beer zat tegen een grand prix aan. Een Nieuw-Zeelander die in Engeland woont, wilde zijn eigen local beer hebben maar dat was niet verkrijgbaar in Engeland.
Hij stuurde een brief en daaruit ontstond het idee van Speights om een bar letterlijk na te bouwen en te verschepen naar Engeland. Dit werd aangekondigd in het nieuws: ze zochten zes man om mee te reizen van Nieuw-Zeeland naar Engeland. Dit alles werd gefilmd, kwam op internet en op tv. uiteindelijk kwam het schip aan in de Thames en kwam weer in het nieuws. Elke Nieuw-Zeelander heeft dit gezien. Een geweldig idee, en zo mooi uitgevoerd in alle media.
.png)
Dan de Gran Prix: die was voor HBO. Deze case was zo vernieuwend dat we deze echt als grote winnaar zagen. Op een gebouw was een projectie te zien waardoor het leek
alsof je door het gebouw kon kijken: je kon allerlei handelingen in woningen volgen. In de ene kamer werd iemand vermoord, in de andere kamer waren mensen aan het zoenen weer in een andere kamer gebeurde wat anders. Wat er allemaal gebeurde in die woningen kon je op internet bekijken en dit bleken alle tv-series te zijn die HBO uitzendt. Geweldig uitgevoerd en heel vernieuwend. Dit is waar het de komende tijd naar toe zal gaan. Kijk zelf: www.hbovoyeur.com.
Sfeer
De sfeer in Cannes was erg goed. Vooraf had ik verwacht dat de sfeer binnen de jury heel politiek zou zijn, maar dat was het totaal niet. Wat wel meespeelde was dat mensen uit landen waar minder goed Engels wordt gesproken, door het taalprobleem een achterstand hebben. Wilden mensen uit Japan, Zweden of Oostenrijk een case uit hun land toelichten, dan werd dat niet altijd begrepen en dan lag zo’n case eruit. Communicatie is heel belangrijk.
Wat ook meespeelde: sommige cases zijn in een land briljant ontvangen, maar hebben bij een jury extra uitleg nodig. Door mijn uitleg zijn we op een totaal van drie bronzen leeuwen gekomen voor Nederland, onder andere voor de Bokito-kijker en Quote Junior.
Ik heb een geweldige tijd gehad met de jury. Ik heb zin om in Nederland meteen aan de slag te gaan. Ik zit hier aan tafel met mensen, creatieven, die de ene na de andere grand prix hebben binnengehaald. In voorgaande jaren waren de contacten toch vooral Nederlands. Ook leuk, maar het is erg interessant om met al die internationale mensen te praten. We kijken nu ook of ze naar Nederland willen komen, we denken serieus na over een uitwisseling van creatief talent tussen de verschillende landen. Nu gebeurt het uitwisselen van talent erg weinig. Maar samenwerken is alleen maar goed voor het Nederlandse werk.
Mischa Schreuder,
2008

Foto gemaakt met Schreuders telefoon: de uitslag

Gaan we voor goud, ja of nee?