Dentsu Creative geeft invulling aan Nederlandse persoonlijkheid van Alexa
Amazon heeft Dentsu Creative Amsterdam gekozen als partner om Alexa, de spraakassistent van Amazon, echt Nederlands te maken. De spraakassistent spreekt, zingt, dicht en grapt al een tijdje in het Nederlands, maar dankzij het Amsterdamse bureau krijgt Alexa een verdere dosis Nederlandse nuance en humor mee. Daarnaast werkt Dentsu Creative met Amazon aan campagnes voor Alexa.
Alexa is al enige tijd beschikbaar in Nederland, maar tot voor kort enkel in het Engels. Met de introductie van de Nederlandse versie van Alexa bouwt de spraakassistent verder aan de relatie met Nederlandse gebruikers.
Door de samenwerking met het Nederlandse bureau wordt Amazon Alexa’s taalgebruik en persona volledig afgestemd op de Nederlandse cultuur. Humor, gewoontes en spreekwoorden worden meegenomen; Alexa zal straks nog makkelijker mee kunnen praten over typisch Nederlandse dingen.
Nederlandstalige Alexa met gevoel voor context en cultuur
"We zijn vereerd dat Amazon ons heeft gekozen om invulling te geven aan de Nederlandse persoonlijkheid van Alexa te maken," zegt Joeri Bakker, Managing Director Experience van Dentsu Creative Nederland. "Deze opdracht combineert onze expertise in merkidentiteit, merkpersoonlijkheid en technologische innovatie. "We helpen hiermee een Alexa te creëren die niet alleen de taal spreekt, maar ook écht de Nederlandse cultuur en gewoonten begrijpt. "