Drie Gouden Lampen voor TBWA

15-04-2009 (11:08) - Bureaus

De organisatie van de ADCN Lampen houdt wel van een actuele kwinkslag. Economische crisis, ineengestorte huizenmarkt, miljoen werklozen... Logisch, het perfecte moment voor een black tie-gala in de grandeur van het Concertgebouw in Amsterdam. Op die locatie werd dinsdagavond 14 april zevenmaal Goud en 22 maal Zilver vergeven. Grote winnaar was TBWA\NEBOKO met drie Gouden Lampen. Ook DDB Amsterdam, Selmore, Doom&Dickson en 72andSunny hadden een avond met een gouden randje.

Artdirection


In de categorie Artdirection zijn dit jaar geen Deelbekroningen of Lampen gevallen. Genomineerden waren onder andere de ‘Dutch Homeless Cup’ (RedHook) en de ‘Thuiszorg’ (Thonik).

Illustratie

Een Deelbekroning gaat naar IdeasMatter. Dat bureau maakte voor de VPRO Gids de cover voor het thema ‘Nederland Formatland’.


Copy

Treurnis troef. Er werd dit jaar niet eens een case genomineerd voor deze categorie. Logischerwijs dus ook geen winnaar(s).

Actualiteit

Slechts twee genomineerden: ‘Waterpolo’ (Pon’s/DDB Amsterdam) en ‘Moederdag’ (ook Pon’s en DDB). Beiden werden niet genoeg gevonden voor een prijs.

Geluid

De Deelbekroning Jury Geluid is voor ‘Berlingo Trio’, gemaakt voor Citroën Nederland door Euro RSCG Amsterdam.

Fotografie

Ook in deze categorie een Deelbekroning. Die werd toegekend aan Txema Salvans (DDB Amsterdam) in opdracht van Ziggo. Het beeld is geschoten voor de introductiecampagne (teasers).

Filmregie

Één Deelbekroning in een behoorlijk lange lijst van genomineerde commercials/regisseurs. Die ging naar ‘Life’ voor Bavaria. Deze spot is geregisseerd door Jonathan Herman in opdracht van Bonkers en Selmore.

Young Directors

Geen enkele jonge regisseur werd dit jaar goed genoeg bevonden voor een Deelbekroning of Lamp.

Jong Talent

De Bekroning Jong Talent was voor Nik Sluijs en Joey Boeters van de opleiding WDKA/Junior Academie. Het duo maakte ‘2028 Goede Redenen’, een campagne om de Olympische Spelen naar ons land te krijgen.

Grafische Vormgeving/Ledenjury


De Zilveren Bekroning van de Ledenjury was voor ‘De werkelijkheid verzin je niet’ (IDFA/TBWA\NEBOKO). De Zilveren Bekroningen (Jury Grafische Vormgeving) gingen naar ‘Publiceer het maar!’ (Graphic Design Museum/De Designpolitie), ‘Nederland in 12 moorden’ (TELEAC/Interakt) en ‘Out there: Architecture Beyond Building’ (Venice Architecture Biennale/Thonik).

Actiemarketing/Ledenjury


Goud in tweevoud. Twee cases kregen een Gouden Bekroning. De eerste was ‘Stadionspeaker’ (Heineken/Doom & Dickson). De tweede ‘It’s all about the suit’ (Waalwear Men/Selmore).


Het Zilver ging naar ‘WIFI Headlines’ (Coffee Company/THEY), ‘Upload Cinema’ (De Uitkijk/Draftfcb) en ‘Verstopte Telefoons’ (AVRO/New Message).

Verpakkingen/Ledenjury


Tweemaal Zilver viel er in deze categorie. De gelukkigen zijn ‘IJsverpakkingen’ (HEMA/Studio Kluif) en ‘Cruesli’ (nogmaals HEMA, nu met PROUDdesign).


Geïntegreerd/Ledenjury


Eén Zilveren Bekroning. En die ging naar ‘Electric Tiger Shoe’ gemaakt door Amsterdam Worldwide in samenwerking met het Zweedse B-Reel voor Onitsuka Tiger.

Interactief/Ledenjury

Ook hier een tweetal Bekroningen met een zilver laagje. ‘Fortheloveofgod.nl’ (Rijksmuseum/Skipintro) en ‘Superb’ (Pon Mobiel/Selmore/ACHTUNG!) streken met de eer in deze categorie.

Print & Buitenreclame/Ledenjury


In de subcategorie Dagbladen stond er een Zilveren Bekroning klaar voor ‘Gestript voor de Stripdagen’ (Stichting Beeldverhaal Nederland/Jonge Honden/Sander van de Vlasakker/Denny Brandsen/Joost van Middelaar).

Bij Tijdschriften was er dit jaar niets te verdelen. Datzelfde gold voor Vakbladen. Daarentegen waren er twee Gouden Bekroningen te geef bij het onderdeel Buitenreclame. Er was Goud voor ‘Achterkant bus’ (Centraal Beheer Achmea/DDB) en er was Goud voor ‘Koninginnedagkleed/Liggend billboard’ (IKEA/TBWA\NEBOKO).


Commercials/Ledenjury


Het grootste voor het laatste bewaard. Bij Tv-commercials gingen er twee Gouden Bekroningen uit, en die was voor ‘Walk in Fridge’ gemaakt door TBWA\NEBOKO en CZAR in opdracht van Heineken en ‘Next Level’ (Nike EHQ/72andSunny/Anonymous Content).


Achtmaal Zilver voor Tv-commercials. Fonk somt ze even op:

Arie Haan’ (Bavaria/Selmore);
‘EK-inhaker Holland Casino’ (Holland Casino/TBWA\NEBOKO/CZAR);
‘Extra Stuk’ (Volkswagen/DDB Amsterdam/CZAR);
‘Jubileum’ (Sensoor/S-W-H/HazazaH);
‘Thuiszorg’ (SP/Thonik);
‘Hollands Helden’ (Staatsloterij/Doom&Dickson/CZAR.NL);
‘Pleegouders zijn bijzonder nodig’ (SIRE/DDB/Bijbrand);
‘Voor wie altijd al...’ (Pon’s/DDB/CZAR.NL)


Het laatste Goud ging in de deelcategorie Bioscoopcommercials naar de films ‘Script Reading/Casting/Pitch’ voor IDFA uit de koker van TBWA\NEBOKO en productiemaatschappij 25FPS.

Tot slot was er nog een Zilveren Bekroning in de subcategorie Radiocommercials voor het spotje ‘Accenten’ (Staatsloterij/Doom&Dickson/SOUNDCIRCUS Kees Kroot).

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch