Effie Awards 2022: drie keer Goud, vijf keer Zilver en zes keer Brons

08-11-2022 (21:53) - Bureaus

In Theater Amsterdam zijn vanavond de Effie Awards 2022 uitgereikt. De Hartstichting, Lay’s (PepsiCo) en ŠKODA Nederland mochten een Gouden Effie Award in ontvangst nemen. McDonald's, OHRA, IVN Natuureducatie, A.S. Watson Health & Beauty Benelux en Stichting Het Vergeten Kind een Zilveren Effie Award. De Bronzen Effie Award is zes keer uitgereikt.

Met 38 ingezonden cases in zeven categorieën en 14 Effie Awards is volgens de initiatiefnemers van de Effie Award, brancheverenigingen VIA en bvA, de editie van 2022 een van de meest succesvolle in de geschiedenis van de marketingprijs.

Juryproces

De zestig juryleden, onder hen zowel vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders als onafhankelijke leden, hebben in de afgelopen weken de cases beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria die per categorie gelden. Uit de selectie van de vakjury's heeft vervolgens de hoofdjury, bestaande uit hoofdjuryvoorzitter Alfred Levi, onafhankelijk hoofdjurylid Hans Middelhoek en de voorzitters van de zeven deeljury's, de uiteindelijke winnaars gekozen.

Maatschappelijke betrokkenheid

Over de inzendingen van 2022 zegt hoofdjurylid Hans Middelhoek: “Wat opvalt is dat we dit jaar cases met maatschappelijke relevantie zien terugkomen in alle categorieën en niet enkel in de categorie Maatschappelijk. Hieruit kunnen we concluderen dat maatschappelijke betrokkenheid een belangrijk onderdeel van ons vak is geworden, met mooi resultaat op verschillende niveaus. Ook opvallend is het hoge aantal inzendingen (en bekroningen) in de categorie Merk. Het is duidelijk zichtbaar dat de grenzen van de Effie Awards echt verlegd zijn. We zijn een marketingprijs geworden. En de rol die marketing kan spelen, gaat ver; met impact op de business én op de maatschappij.”

Oproep

De organisatie had dit jaar, na de 'overval' van Greenpeace bij de uitreiking van 2021, zelf Greenpeace uitgenodigd voor een oproep aan de branche om de stoppen met reclamemaken voor fossiele brandstoffen. Het 10 pagina's tellende pleidooi werd verrassend positief ontvangen.

De winnaars van 2022:

GOUD
Nederland één 6-Minutenzone
Adverteerder: Hartstichting
Bureaus: Triple Double | Initiative | Bijl PR
Categorie: Maatschappelijk
https://www.youtube.com/watch?v=JjjsIASvGww&t=1s

Lay's Iconic Restaurant Flavours
Adverteerder: Lay's (PepsiCo)
Bureaus: Fitzroy Amsterdam | OMD Nederland | King George | Native Nation
Categorie: Succesvolle Introductie
https://www.youtube.com/watch?v=RCDqwKB4SnU

Hoe je met Zaterdag de harten van Nederland verovert
Adverteerder: ŠKODA Nederland
Bureaus: Selmore Creative Agency | MediaCom Nederland
Categorie: Merk

ZILVER
Good Times in your pocket
Adverteerder: McDonald's Nederland
Bureaus: TBWA\NEBOKO | Omnicom Media Group Nederland | DDB Unlimited
Categorie: Branded Customer Experience

De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA
Adverteerder: OHRA
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising | Colorbleed Studio's | Holy Fools | Mindshare Netherlands
Categorie: Succesvolle Introductie

May the forest be with you: hoe stadskinderen weer in contact komen met de natuur Adverteerder: IVN Natuureducatie
Bureau(s): -
Categorie: Impactvolle Propositie

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief
Adverteerder: A.S. Watson Health & Beauty Benelux
Bureaus: DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat | ANNOMAN | Initiative | Greenhouse Group | We Are Blossom
Categorie: Merk

Het Vergeten Kind stopt gesloten jeugdzorg
Adverteerder: Stichting Het Vergeten Kind
Bureaus: Happy Horizon | WWAV | 2twintig PR
Categorie: Maatschappelijk

BRONS
Venco Choco D'rop | Hoe een bijzondere smaakcombinatie Nederland veroverde
Adverteerder: Cloetta/Venco
Bureau(s): Alfred International
Categorie: Succesvolle Introductie

Level up met HiPRO
Adverteerder: Danone Nederland
Bureaus: Endeavour | MediaCom Nederland | Greenhouse Group
Categorie: Succesvolle Introductie

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief
Adverteerder: A.S. Watson Health & Beauty Benelux
Bureaus: DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat | ANNOMAN | Initiative | Greenhouse Group | We Are Blossom
Categorie: Gedrag Lang

Dat is het lekkere van Albert Heijn
Adverteerder: Albert Heijn
Bureaus: TBWA\NEBOKO | dentsu | Boomerang Agency | MPG | Holy Fools | Jelier & Schaaf | Ambassadors | Amp.Amsterdam | Public Audio
Categorie: Merk

Het succes van een 'zuinig' verhaal
Adverteerder: Zeeman
Bureau: Persuade
Categorie: Merk

De meest liefdevolle kerst ooit
Adverteerder: Albert Heijn
Bureaus: TBWA\NEBOKO | dentsu | Boomerang Agency | MPG | Holy Fools | Jelier & Schaaf | Ambassadors | Amp.Amsterdam | Public Audio
Categorie: Gedrag Kort
 


Media

Marketing

Economisch