Effies 2023: Hertog Jan en The Valley winnen Goud, hattrick voor Joe Public

16-11-2023 (22:47) - Bureaus

Op 16 november zijn in Circa Amsterdam voor de 40e keer de Effie Awards uitgereikt. In totaal zijn er dertien prijzen uitgereikt, waarvan 10 keer Brons, 2 keer Zilver en 1 keer Goud.

De enige Gouden Effie ging naar Hertog Jan met 'Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland', van (onder andere) The Valley. Joe Public sleepte drie Effies de meeste prijzen in de wacht. Het bureau won Brons voor Blackhawk Network en voor de samenwerking met Kluun. De nieuwe campagne voor OHRA maakte met een Zilveren Effie, de hattrick voor Joe Public compleet. 

Maatschappelijke Plus

Bureaus konden dit jaar voor het eerst in inzenden voor de "Maatschappelijke Plus", een prijs voor maatschappelijke impact. De Maatschappelijk Plus is uitgereikt aan De Baak (Zilver, Springbok), Schoonenberg (Brons, Indie Amsterdam) en Marktplaats (Brons, Ceçi n'est pas un Bureau).

Dichter bij Vermeer (Irma Boom Office), Pon Automotive (Dentsu Creative) en Maandag wisten op donderdagavond ook Brons in de wacht te slepen. 

Goud 

Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland 
Adverteerder: Hertog Jan
Bureau(s): The Valley, Osborne Pike, Hagens PR, SiteSupport,
Dentsu Creative Amsterdam, Publicis Groupe NL 
Categorie: Gedrag Lang

Zilver

De Baak geeft ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap 
Adverteerder: De Baak
Bureau(s): Springbok, Blauw Research, Wavemaker Nederland 
Categorie: Merk 
+ Maatschappelijke Plus 

OHRA wint het zorgseizoen met doemscenario’s en avatars 
Adverteerder: OHRA
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Holy Fools, Colorbleed 
Categorie: Gedrag Kort

Brons

Terug van nooit weggeweest. De Volkswagen ID. Buzz
Adverteerder: Pon Automotive Nederland 
Bureau(s): dentsu creative 
Categorie: Succesvolle Introductie 

Maandag®: Hoe frisse energie het verschil maakt in het gevecht om talent 
Adverteerder: Maandag®
Bureau(s): New Era Consultancy, DEPT® 
Categorie: Branded Customer Experience

Dichterbij Vermeer
Adverteerder: Rijksmuseum
Bureau(s): Irma Boom Office, Part of a Bigger Plan 
Categorie: Succesvolle Introductie

Cordaan Talks: het succes van een openhartig gesprek 
Adverteerder: Cordaan
Bureau(s): Cafe´ Society, Ministry of Frames, Savvy 
Categorie: Gedrag Lang

Bridgefund. Make Money Smile
Adverteerder: Bridgefund
Bureau(s): Ceci n'est pas un bureau, De Mediaboerderij 
Categorie: Gedrag Lang

Generatie D
Adverteerder: Ministerie van Defensie
Bureau(s): SteamTalmark, Radancy, Initiative Media 
Categorie: Gedrag Lang

Horen zoals je nog nooit hebt gezien
Adverteerder: Schoonenberg
Bureau(s): INDIE Amsterdam, UM, Yonego, Social.Inc, De Creatieve Directie, 2twintig PR, Saskia Geleedts 
Categorie: Merk
+ Maatschappelijke Plus 

Van speelgoed naar speelbeter
Adverteerder: Marktplaats
Bureau(s): Happiness Amsterdam, EssenceMediacom, Abovo Maxlead, Bijl PR, Higuita 
Categorie: Gedrag Kort
+ Maatschappelijke Plus 

Iedereen blij met de One4all cadeaukaart
Adverteerder: Blackhawk Network
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Wavemaker, Team5pm 
Categorie: Gedrag Kort

Help, Ik wil een bestseller!
Adverteerder: KLUUN
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, New Book Collective, Ruth Bergmans Promotie en Publiciteit, Harminke Medendorp, Moker Ontwerp, NXTLI 

Fotografie: Bert van der Putten


Media

Marketing

Economisch