Effies 2023: Hertog Jan en The Valley winnen Goud, hattrick voor Joe Public
Op 16 november zijn in Circa Amsterdam voor de 40e keer de Effie Awards uitgereikt. In totaal zijn er dertien prijzen uitgereikt, waarvan 10 keer Brons, 2 keer Zilver en 1 keer Goud.
De enige Gouden Effie ging naar Hertog Jan met 'Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland', van (onder andere) The Valley. Joe Public sleepte drie Effies de meeste prijzen in de wacht. Het bureau won Brons voor Blackhawk Network en voor de samenwerking met Kluun. De nieuwe campagne voor OHRA maakte met een Zilveren Effie, de hattrick voor Joe Public compleet.
Maatschappelijke Plus
Bureaus konden dit jaar voor het eerst in inzenden voor de "Maatschappelijke Plus", een prijs voor maatschappelijke impact. De Maatschappelijk Plus is uitgereikt aan De Baak (Zilver, Springbok), Schoonenberg (Brons, Indie Amsterdam) en Marktplaats (Brons, Ceçi n'est pas un Bureau).
Dichter bij Vermeer (Irma Boom Office), Pon Automotive (Dentsu Creative) en Maandag wisten op donderdagavond ook Brons in de wacht te slepen.
Goud
Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland
Adverteerder: Hertog Jan
Bureau(s): The Valley, Osborne Pike, Hagens PR, SiteSupport,
Dentsu Creative Amsterdam, Publicis Groupe NL
Categorie: Gedrag Lang
Zilver
De Baak geeft ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap
Adverteerder: De Baak
Bureau(s): Springbok, Blauw Research, Wavemaker Nederland
Categorie: Merk
+ Maatschappelijke Plus
OHRA wint het zorgseizoen met doemscenario’s en avatars
Adverteerder: OHRA
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Holy Fools, Colorbleed
Categorie: Gedrag Kort
Brons
Terug van nooit weggeweest. De Volkswagen ID. Buzz
Adverteerder: Pon Automotive Nederland
Bureau(s): dentsu creative
Categorie: Succesvolle Introductie
Maandag®: Hoe frisse energie het verschil maakt in het gevecht om talent
Adverteerder: Maandag®
Bureau(s): New Era Consultancy, DEPT®
Categorie: Branded Customer Experience
Dichterbij Vermeer
Adverteerder: Rijksmuseum
Bureau(s): Irma Boom Office, Part of a Bigger Plan
Categorie: Succesvolle Introductie
Cordaan Talks: het succes van een openhartig gesprek
Adverteerder: Cordaan
Bureau(s): Cafe´ Society, Ministry of Frames, Savvy
Categorie: Gedrag Lang
Bridgefund. Make Money Smile
Adverteerder: Bridgefund
Bureau(s): Ceci n'est pas un bureau, De Mediaboerderij
Categorie: Gedrag Lang
Generatie D
Adverteerder: Ministerie van Defensie
Bureau(s): SteamTalmark, Radancy, Initiative Media
Categorie: Gedrag Lang
Horen zoals je nog nooit hebt gezien
Adverteerder: Schoonenberg
Bureau(s): INDIE Amsterdam, UM, Yonego, Social.Inc, De Creatieve Directie, 2twintig PR, Saskia Geleedts
Categorie: Merk
+ Maatschappelijke Plus
Van speelgoed naar speelbeter
Adverteerder: Marktplaats
Bureau(s): Happiness Amsterdam, EssenceMediacom, Abovo Maxlead, Bijl PR, Higuita
Categorie: Gedrag Kort
+ Maatschappelijke Plus
Iedereen blij met de One4all cadeaukaart
Adverteerder: Blackhawk Network
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, Wavemaker, Team5pm
Categorie: Gedrag Kort
Help, Ik wil een bestseller!
Adverteerder: KLUUN
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising, New Book Collective, Ruth Bergmans Promotie en Publiciteit, Harminke Medendorp, Moker Ontwerp, NXTLI
Fotografie: Bert van der Putten