
HEMA/Hotel L'Amour en KiKa/Joe Public grote winnaars bij Ster Gouden Loeki 2024
HEMA en Hotel L'Amour hebben met hun kerstcommercial de Ster Gouden Loeki gewonnen. KiKa en Joe Public sleepten de eerste Ster Gouden Loeki voor goede doelen in de wacht tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam, dat gepresenteerd werd door Chris Zegers. Marlijn Weerdenburg, Elise Schaap en reclameman Aad Kuijper verzorgden een gastoptreden. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Albert Heijn en KPN.
Fotografie: Menno Ridderhof en Nathan Reinds
Voor het tweede jaar op rij heeft HEMA met hun bureau Hotel L'Amour een Ster Gouden Loeki in de wacht gesleept. De winnende commercial heeft opnieuw Takkie en Siepie in de hoofdrol, die voor een flashback zorgen bij een oudere meneer. 'Geluk zit in kleine dingen', volgens HEMA, en dat spat van het scherm wanneer de meneer als een kind zo blij is na het weerzien met zijn favoriete knuffels. Ster-directeur Carla Berkhout overhandigde de Ster Gouden Loeki aan HEMA en Hotel L'Amour.
30e editie
De uitreiking van de Ster Gouden Loeki 2024 was de dertigste editie en dat vroeg om iets bijzonders. Bij het laatste jubileum, de vijfentwintigste editie, heeft Ster de Ster Zilveren Loeki en de Ster Bronzen Loeki voor het eerst uitgereikt. Ook nu heeft Ster iets nieuws geïntroduceerd: goede doelen werden met een eigen categorie in het zonnetje gezet. De eerste Ster Gouden Loeki voor goede doelen is gewonnen door KiKa en hun bureau Joe Public. In de commercial 'Moeder' is een vrouw te zien met zwangere buik, die in de spiegel terugkijkt op haar jongere, zieke zelf. KiKa vraagt met deze commercial aandacht voor kinderen met kanker. Ster-directeur Frank Volmer overhandigde de Ster Gouden Loeki voor goede doelen overhandigen aan KiKa en Joe Public. Hij bevestigde in een vraaggespek met Chris Zegers, dat de Gouden Loeki voor gode doelen een jaarlijks blijvertje gaat worden.
Zilver en Brons
Evenals afgelopen jaren konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar ook een Zilveren en Bronzen Loeki winnen. Het zilver was voor Albert Heijn en TBWA\NEBOKO met hun kerstcommercial 'Whamster'. De spot is geïnspireerd op de kerstklassieker 'Last Christmas' van Wham, waarin zelfs zanger Andrew Ridgeley een rol heeft. Brons ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial 'Stukje van mij', waarin zangeres MEAU zingt over de gevolgen van online shaming en er aandacht wordt gevraagd voor een veiliger internet.
TOP 10 2024
De vollledige top 10 van 2024:
HEMA & Hotel L'Amour met 'Kerst Takkie en Siepie'
Albert Heijn & TBWA\NEBOKO met 'Whamster'
KPN & Dentsu Creative Amsterdam met 'Stukje van mij'
Kruidvat & DDB Amsterdam met 'Iedereen verdient een mooie kerst!'
Prijsvrij met 'Dat zijn wij gewoon zelf, hè'
De Leescoalitie & Alfred International met 'Wie leest heeft een goed verhaal'
Jumbo & Hotel L'Amour met 'Kerst voor elkaar'
Staatsloterij & TBWA\NEBOKO met 'Geef elkaar een beetje geluk'
Artsen slaan alarm & We Agency met 'Dit is wat de tabaksindustrie je niet vertelt over vapen'
Dela & TBWA\NEBOKO en We Agency met 'Oneindig aandacht'
De top 5 Gouden Loeki voor goede doelen
KiKa & Joe Public met 'Moeder'
Metakids met 'Jelte viert maanden, omdat hij geen jaren heeft'
Alzheimer Nederland & Tin Can met 'Wat alz... het jouw man is?
Nationaal Huidfonds & NOISE met 'Verklein je risico op huidkanker. Weren, kleren, smeren.'
Stichting ALS Nederland & Joe Public met 'Juliette'.
Alle commercials zien? Dat kan hier.