Kaliber ontwikkelt internationale positionering voor Bavaria en Rodenbach

28-11-2022 (20:19) - Bureaus

Royal Swinkels Family Brewers (SFB) heeft Kaliber gevraagd de internationale positionering van Bavaria en Rodenbach aan te scherpen. Hiermee leggen zij de fundering voor verdere internationale groei van deze 2 belangrijke merken uit het portfolio van de familiebrouwer.

Het Belgische biermerk Rodenbach - dat recent haar 200-jarige bestaan vierde - maakt zich klaar voor haar internationale doorbraak. Het bier valt in de smaak bij liefhebbers van zuurbier en jury’s van wereldwijde biercompetities. Dit komt door de bijzondere manier van rijpen die zorgt voor de unieke smaak. “Rodenbach doet al 200 jaar waar ze ontzettend goed in zijn: zuurbier brouwen. Dit biertype is de afgelopen tijd enorm populair geworden onder beer geeks. Zo ontstaat een mooie kans voor het merk, die we graag helpen om te verzilveren”, volgens Sytse Kooistra, Strategy Director bij Kaliber.

Voor Bavaria moet de aangescherpte positionering de kwaliteitsperceptie verhogen en meer consistentie in communicatie brengen in alle markten waar het biermerk - buiten thuisland Nederland - actief is. Met oog voor de culturele verschillen en volwassenheidsstadia van het biermerk staan eigenheid en relevantie centraal.

Grootste compliment

De samenwerking tussen Royal Swinkels Family Brewers en het Utrechtse Kaliber begon klein, maar wierp al snel zijn vruchten af voor beide partijen. Erik Soeteman, Global Marketing Director bij SFB: "Het grootste compliment dat Kaliber kon krijgen tijdens de samenwerking was dat, na het zien van het werk op Rodenbach, het Bavaria Global team ook een vraagstuk bij ze neer wilde leggen." Dat beaamt ook Martin Stiemer, Business Director bij Kaliber: “We zijn heel erg blij met deze samenwerking die over alle grenzen heen gaat. Strategisch merkdenken is wat we bij Kaliber graag doen en dan is SFB wel een van de mooiste klanten om voor te mogen werken."

Op alle touchpoints van de biermerken wordt de nieuwe positionering doorgevoerd. Van advertenties tot aan biervilten en van nieuwe etiketten tot aan tap signs. Vanaf januari 2023 is het eerste werk zichtbaar.
 


Media

Marketing

Economisch