Ruim een derde minder opdrachten voor consultancybureaus

Ruim een derde minder opdrachten voor consultancybureaus

14-03-2024 (15:48) - Bureaus

Als gevolg van de recessie merkt ruim een derde van de consultancybureaus dat het aantal opdrachten terugloopt. Dat blijkt uit het Consultancy Industry Report van Simplicate. In het onderzoek werden meer dan honderd Nederlandse consultancybureaus met 5 tot 100 fte gevraagd naar de impact van marktontwikkelingen op hun bedrijfsvoering.

De recessie drukt op twee manieren op de marges van bureaus. Enerzijds zijn klanten voorzichtiger met uitgaven en loopt het aantal opdrachten terug. Daardoor ervaart 37% van de bureaus meer druk op de prijzen. Anderzijds lopen de kosten voor bureaus op en heeft 58% van de bureaus hun tarieven heeft verhoogd om zo hun marges te vergroten.

Klanttevredenheid extra belangrijk

Klanten hebben minder geld te besteden en vragen daarom om meer transparantie en betere verantwoording van de gemaakte uren. Dit dwingt bureaus meer dan ooit te focussen op budgetbeheer. Ze willen klanten juist nu niet verrassen met onverwachte extra kosten. Klanttevredenheid is dus extra belangrijk: naast dat bureaus hun klantportfolio willen uitbreiden, moeten ze ook huidige klanten tevreden houden.

Focus voor 2024

Voor 2024 geven bureaus aan dat zij zich meer focussen op het binnenhalen van nieuwe opdrachten, bijvoorbeeld door hun klantportfolio uit te breiden (50%), up- en cross-sellmogelijkheden te bekijken (50%) en bestaande diensten uit te breiden of aan te passen (48%). Ook geeft 77% van de bureaus aan dat zij dit jaar meer bezig zijn om de financiële resultaten van projecten te verbeteren dan een jaar geleden. Het Consultancy Industry Report bevat praktische tips voor consultancybureaus om hiermee aan de slag te gaan, zodat ze marktontwikkelingen kunnen omzetten in commerciële kansen voor hun bureau.


Media

Marketing

Economisch