Team van top-creatieven leidt Joe Public Antwerpen

14-04-2022 (09:25) - Bureaus

Eén van de meest bekroonde creatieve teams van België, Manuel Ostyn en Pieter Staes (foto rechts), gaat samen met Strategy Director Mélanie Dalla-Riva de vorige week aangekondigde vestiging van Joe Public in België leiden. Joe Public Take-Away Advertising zal 2 mei de deuren openen op de Oude Leeuwenrui in Antwerpen. Het duo dat afkomstig is van Wunderman Thompson, wordt ook partner in de Belgische vestiging.
 
Het drietal stapt over van Wunderman Thompson, waar Pieter en Manuel de rol van Executive Creative Directors voor hun rekening namen. Mede dankzij hun creatieve leiding groeide het uit tot één van de grootste creatieve bureaus van België. In hun carrière won het tweetal meer dan 200 nationale en internationale prijzen (o.a.11 Cannes Lions), waaronder meermaals (Digital) Agency of the Year. Hun loopbaan begon bij Duval Guillaume en leidde via LDV United en mortierbrigade naar These Days dat later Wunderman Thompson werd.
 

Springbok stapt in

Joe Public heeft al vestigingen in Zuid-Afrika en Nederland. Beide werden in eigen land bureau van het jaar en het bureau in Johannesburg staat op nummer 37 van beste bureaus wereldwijd. De komende jaren zullen ze het Take-Away Advertising model internationaal uitrollen, waarbij België de eerste stap is. Digitale bureaugroep Springbok investeert mee in het verhaal. Met beide bureaus en de digitale expertise van Springbok achter zich heeft het Belgische Joe Public meteen de slagkracht van een groot bureau.
 
Manuel: “Ik vond het altijd al merkwaardig hoe weinig creatief bureaus kunnen zijn in de haast jaarlijkse trend van het “heruitvinden” van zichzelf. Ik was dus meteen gecharmeerd door de nuchtere Take-Away aanpak. Een verademing die getuigt van creatieve durf, de oprichters in Nederland, Antoine en Jeroen, hadden meteen mijn respect verdiend. Maar volgens mij is dit ook een pretentieloze aanpak die alle zuurstof biedt aan creativiteit om z’n absolute economische meerwaarde te bewijzen. En dat doe ik graag.”
 
Mélanie:”Ook niet onbelangrijk binnen het model: geen pitches. Geen. Pitches. Klanten zijn vrij om te komen en gaan. We hebben uiteraard liever dat ze komen en blijven want we bouwen graag mee aan merken. Maar daar dragen pitches en vaste contracten niet aan bij. De constante stroom van pitches zorgt er alleen voor dat je op het einde van de rit duurder bent als bureau en dat je bovendien je beste mensen minder kan inzetten op bestaande klanten. Op zich een rare strategie.”
 
Pieter: “Doordat klanten kiezen wat ze willen van het menu en een week later al het gevraagde denkwerk gepresenteerd krijgen, moet elke opdracht de aandacht van een pitch krijgen. Die energie aanwenden voor echte campagnes in plaats van pitchconcepten die nooit uitkomen, daar kan je als creatief alleen gelukkig van worden. De kantoren in Zuid-Afrika en Nederland bewijzen ook dat het model werkt, niet onbelangrijk. Maar dat kan natuurlijk niet anders in een netwerk waar creatieven en strategen het voor het zeggen hebben, dat zegt onze strategie afdeling toch. Ik kan het als creatief alleen beamen.”
 
Antoine Houtsma (Creatief directeur en co-founder Joe Public Amsterdam): ‘We zijn enorm gelukkig dat Belgische toppers als Pieter, Manuel en Mélanie hebben gekozen voor Joe Public, zeker gezien hun voorliefde voor ideeëndie elke vorm aan kunnen nemen, van euromunten met vermiste kinderen op en tv-programma’s op National Geographic tot fietsen ontwerpen om auto’s te verkopen en apps maken om veiliger aan sexting te doen.’
 

Over Joe Public

Joe Public is een internationale groep gelijkgestemde bureaus, geleid door creatieve denkers. Op dit moment zijn er bureaus in Zuid-Afrika (Johannesburg, Kaapstad en Durban) en Nederland met alle specialiteiten zoals design, digital, PR en actiemarketing. In Zuid-Afrika bestaat het bureau al sinds 1998 en is het inmiddels uitgegroeid tot het meest gelauwerde bureau in de markt met ruim 300 medewerkers. In Nederland is Joe Public nu al 10 jaar actief en werken 20 mensen voor een breed scala aan klanten waaronder klanten van het eerste uur OHRA en Unilever, retailers zoals Lidl, Beter Bed en Carpetright, maar ook voor merken van Friesland Campina en Vrumona. 
 
Beeld: Jeroen van Eck kondigt bij het jubileumfeest van 6 april de nieuwe loot aan de Joe Public-stam aan

Media

Marketing

Economisch