"Wij brengen zzp’ers samen zodat ze aan grote projecten kunnen werken”

06-06-2024 (12:39) - Bureaus

In 2022 besloten Niels Bakhuis en Jan-Willem Wessels hun krachten te bundelen onder één bedrijf: CleverMellow. Met hun low-code web agency bouwen ze de meest unieke websites. Met Aves Marketing richt Aron Zomer zich op ijzersterke performance marketing en branding. Niels, Jan-Willem en Aron hebben hun handen ineengeslagen en zijn onlangs gestart met CleverMellow Collective. Trots vertellen ze over deze nieuwe manier van werken.

Al lange tijd wilden de mannen van CleverMellow op een flexibele manier samenwerken met andere zzp’ers. Niels blikt terug op de start van dit avontuur. “Welke vorm daar het best bij paste was op dat moment nog de vraag. Jan-Willem en ik werkten samen met Aron al aan een aantal projecten.” Jan-Willem geeft aan dat die samenwerking altijd soepel verliep. “De communicatie gaat goed en we hebben voor veel projecten dezelfde visie. Aan hem hebben we het idee van een collectief uitgelegd en zo is het balletje gaan rollen.” Volgens Aron liepen ze tegen hetzelfde luxeprobleem aan. “We hadden geen ambitie om personeel in dienst te nemen, maar wilden wel groeien met onze bedrijven.” De coöperatieve vorm paste goed bij het concept dat ze in gedachten hadden: het bijeenbrengen van zzp’ers die samen aan grote projecten werken. Langzaam maar zeker kreeg CleverMellow Collective steeds meer vorm.

Flexibel en transparant

CleverMellow Collective richt zich op het bouwen van digitale podiums voor bedrijven. Bij dat proces komt volgens Niels van alles kijken. “Daarom werken we samen met strategen, designers, developers en marketeers. Op basis van de vraag van de klant stellen we een team samen dat zich gaat inzetten voor het project. Zo kunnen we het gehele samenwerkingsverband op een flexibele en transparante manier faciliteren.” “Binnen de coöperatie werken we op een manier waarbij we daadwerkelijk maken waar de klant behoefte aan heeft,” vult Jan-Willem aan. “De zzp’ers zijn niet bij ons in loondienst. Daardoor hoeven we klanten geen dingen aan te smeren omdat we een bepaalde omzet per medewerker moeten halen.”

Een succesvolle manier van samenwerken

Op hetzelfde moment samenwerken met meerdere zzp’ers kan bij bedrijven de nodige vraagtekens oproepen. Aron snapt deze huiverigheid, maar benadrukt dat twijfels niet nodig zijn. “Wij werken al langere tijd op deze manier samen en hebben het uitgebreid getest.
Daarom kunnen we met zekerheid zeggen dat het een succesvolle manier van werken is. De factuur die je aan het eind van de rit betaalt is evenredig aan de kwaliteit die geleverd wordt.” De samenwerkingsvorm die ze aanbieden geeft dezelfde beleving als bij een bedrijf met vast personeel in dienst. “Maar dan realiseren wij een nóg beter eindresultaat,” zegt Niels. Jan-Willem stemt hiermee in. “Als klant van CleverMellow Collective werk je met experts die kneiter goed zijn in wat ze doen. Elk individu blinkt uit in zijn of haar eigen vakgebied en levert daarmee veel waarde binnen een project.” Ook als zzp’er zitten er veel voordelen aan het werken onder een collectief. Aron: “Iedereen bepaalt mee aan de koers. Dat vinden wij als zzp’ers belangrijk en is voor velen de reden waarom ze voor zichzelf zijn begonnen. Uiteindelijk willen we in elkaar én in de coöperatie investeren. Alles met als doel om nog betere resultaten te realiseren.”

Toekomstplannen

Voor nu ligt de focus van CleverMellow Collective op het draaien van toffe projecten. Toch dromen de mannen groots. Vol ambitie vertellen ze over plannen voor de toekomst. Niels geeft aan dat ze een beweging op gang willen zetten. “Het is ons doel om een autoriteit te worden op het gebied van website-ontwikkeling. Ook lijkt het ons gaaf als we kennis kunnen delen tijdens workshops en events door het hele land.” Jan-Willem haakt hierop in: “Het zou heel vet zijn om, samen met zzp’ers die achter onze visie en missie staan, marktspeler te worden. De samenwerking tussen alle partijen is daarbij essentieel.” Bedrijven moeten weten dat ze bij CleverMellow Collective moeten zijn omdat zij precies weten hoe ze een digitaal podium moeten realiseren door middel van een heldere strategie, gave visuals en duidelijke storytelling. Die ambitie gaan ze realiseren door creatieve zzp’ers bij elkaar te brengen. Volgens Aron zijn er daar genoeg van. “Zij komen in hun eentje niet in aanmerking voor grote projecten. Dat willen wij voor hen mogelijk maken. We brengen ze samen zodat zij elkaar kunnen versterken, met elkaar kunnen groeien en samen mooie dingen kunnen maken.” Wat dat betreft zijn de mannen ervan overtuigd dat ze goud in handen hebben: vanuit passie dingen maken waar zowel de klant als de zzp’er blij van wordt.
 


Media

Marketing

Economisch