Zware klappen in reclamebranche

12-03-2009 (10:20) - Bureaus

De reclamebranche krijgt van alle zakelijke dienstverleners de zwaarste klappen door de recessie. Waar dienstverleners als schoonmaakbedrijven en advocaten hun omzet in het vierde kwartaal van 2008 nog zagen stijgen, ging die bij de reclamebranche als enige omlaag: 3,6 procent ten opzichte van 2007.

Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag publiceerde. Over heel 2008 kromp de omzet in de reclamesector met 0,4 procent, meldt De Volkskrant.

Reclamebureaus hebben het moeilijk, omdat veel bedrijven het mes zetten in hun reclame-uitgaven. ‘Niet alleen het aantal orders, maar ook de budgetten gaan achteruit’, zegt Frans Blanchard van branchevereniging VEA (Vereniging van communicatieadviesbureaus). ‘Bedrijven zeggen steeds vaker: kan die reclamecampagne niet voor wat minder, want wij hebben minder geld.’

Volgens Blanchard zijn ontslagen onvermijdelijk. ‘Als reclamebureaus in goede tijden een klant verliezen, dan gaan ze op zoek naar nieuwe klanten en ontslaan ze niet meteen werknemers. Nu is de situatie een stuk moeizamer.’ Volgens de cijfers van het CBS verwacht bijna een kwart van de reclamebureaus mensen te moeten ontslaan in 2009. Naar schatting werken er dertigduizend Nederlanders in de reclamebranche.

Ook faillissementen zijn niet uit te sluiten, denkt Michel van Honk van het Rotterdamse reclamebureau BVH. ‘Veel bedrijven worstelen op dit moment om te blijven bestaan.’

Een extra moeilijkheid daarbij is de verslechterde betalingsmoraal onder bedrijven, zegt Van Honk. ‘Waar grote bedrijven voor de crisis binnen dertig dagen betaalden, betalen ze nu pas na zestig of zelfs negentig dagen voor reclames. Dat merk je niet in je omzet, maar wel in je liquiditeit. Want de salarissen van onze werknemers gaan ondertussen gewoon door.’

 


De Volkskrant

Reacties

Jammer dat we die opdrachtgevers niet kunnen overtuigen dat minder communicatie, zeker in deze barre tijden, minder resultaat opleveren. Moeten we daarvoor ook niet de hand in eigen boezem steken?
Geert @ 13-03-2009 10:19 uur

Media

Marketing

Economisch