Campagne Dove over gezondheidsproblemen bij jongeren door sociale media
Uit nieuw onderzoek van Dove blijkt dat meer dan acht op de tien kinderen in Europa worden blootgesteld aan toxische beautycontent op sociale media. Als gevolg hiervan heeft dit negatieve invloed op de geestelijke gezondheid van zeven op de tien kinderen.
Meer dan 9 op de 10 specialisten in de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren zeggen dat sociale media tot een een geestelijke gezondheidscrisis onder jongeren leidt. Om het bewustzijn hierover te vergroten en om te inspireren om sociale media veiliger te maken, lanceert Dove vandaag, als onderdeel van The Self-Esteem Project, een nieuwe campagne. In de film ‘Beautiful’, die centraal staat in de campagne ‘The Cost of Beauty’, wordt op schokkende wijze duidelijk hoe het leven van jonge mensen eruitziet, die tegenwoordig volwassen worden met sociale media. Daarnaast zet Dove zich met Mental Health Europe in voor nieuwe richtlijnen die voor veiligere sociale media moeten zorgen en de geestelijke gezondheid van jongeren beschermen.
Zelfvertrouwen vergroten
Sinds 2004 heeft Dove het doel om het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde onder jongeren via het Dove Self-Esteem Project te vergroten. Door middel van campagnes als #DetoxYourFeed, Reverse Selfie/Selfie Talk en meer recentelijk #TurnYourBack to digital distortion, zet Dove zich in om de schadelijke praktijken van sociale media te belichten. De huidige toename van psychische problemen onder jongeren die verband houden met sociale media is zorgwekkend en vraagt om meer actie.
Nieuwe campagne
Om het bewustzijn te vergroten en actie te inspireren om sociale media veiliger te maken, brengt Dove een nieuwe film uit: Beautiful. De film biedt op het nummer You Are So Beautiful door singer/songwriter Self Esteem, een kijkje in het leven van jonge mensen zoals Mary, die tegenwoordig volwassen worden met sociale media. Van het overwinnen van depressies tot lichaamsdysmorfie, zien we uit eerste hand de tol die toxische beautycontent eist van hun welzijn. Daarnaast streeft Dove samen met Mental Health Europe (MHE) middels een petitie naar wetswijzigingen die de geestelijke gezondheid van kinderen op sociale media helpen beschermen. Door middel van belangenbehartiging en bewustwordingsacties dringen Dove en MHE aan op het prioriteren van wetgeving op nationaal niveau in de hele Europese Unie.