‘Europese bedrijven moeten in actie komen tegen zuuraanvallen’

‘Europese bedrijven moeten in actie komen tegen zuuraanvallen’

25-02-2025 (13:03) - Campagnes

De internationale liefdadigheidsorganisatie Acid Survivors Trust International (ASTI) lanceert een campagne om Europese bedrijven te bewegen actie te ondernemen tegen zuuraanvallen. Met nieuwe wetgeving in EU-lidstaten in het vooruitzicht benadrukt ASTI dat bedrijven een belangrijke rol spelen in het tegengaan van dit geweld. Door het verantwoord beheren, opslaan, verkopen, gebruiken en verwijderen van zuren binnen hun wereldwijde toeleveringsketens, kunnen zij bijdragen aan het voorkomen van aanvallen. 

Deze oproep komt op een cruciaal moment: EU-landen hebben nog slechts achttien maanden om de EU-richtlijn voor duurzaam ondernemingsbestuur (Corporate Sustainability Due Diligence Directive, CSDDD) in nationale wetgeving te implementeren. De deadline is juli 2026.

Controle op bijtende stoffen

De CSDDD verplicht bedrijven verantwoordelijkheid te nemen voor de sociale en milieueffecten van hun bedrijfsvoering. Dit omvat ook mensenrechtenschendingen die gelinkt zijn aan hun activiteiten of partners. Aangezien zuuraanvallen internationaal erkend worden als een vorm van gendergerelateerd geweld, vereist de richtlijn dat bedrijven strengere controle invoeren op de toegang tot bijtende (‘corrosieve’) stoffen.

ASTI roept bedrijven die zuren in hun productieproces gebruiken op om maatregelen te nemen, zodat deze stoffen niet in verkeerde handen vallen en voor verwoestende aanvallen worden gebruikt. Jaf Shah, uitvoerend directeur van ASTI: "Bedrijven moeten zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden bij de omgang met zuren. De nieuwe Europese regelgeving zal deze plichten binnenkort afdwingen. Het beperken van de toegang tot zuren is essentieel om corrosief geweld te voorkomen."

Focus op textielindustrie

Om het verband tussen industriële sectoren en zuuraanvallen te verduidelijken, richt de ASTI-campagne zich op de textielindustrie. Deze sector verbruikt jaarlijks naar schatting 43 miljoen ton chemicaliën. De campagne maakt gebruik van krachtige beelden van een modeshow met beschadigde kleding om de impact van een zuuraanval visueel te illustreren.

Patricia Lefranc, zelf slachtoffer van een zuuraanval, nam deel aan de fotoshoot en ondersteunt de campagne: “Misschien schrikken sommige mensen van de foto’s. Maar ze zouden nog veel meer geschokt moeten zijn door deze aanvallen en de verwoestende gevolgen ervan voor lichaam en geest."

Meer sectoren schuldig

Volgens Lefranc moet wereldwijd erkend worden dat meerdere industrieën bijdragen aan het probleem, niet alleen de textielsector. "Alle industrieën waar er gemakkelijke en goedkope toegang is tot gevaarlijke zuren vormen een gevaar. Wetgeving die strengere controles afdwingt, is daarom broodnodig. Als overlevende van een zuuraanval, roep ik bedrijven op om niet af te wachten, maar nu in actie te komen. Dit extreme geweld gebeurt meestal met voorbedachten rade en is bedoeld om slachtoffers levenslang te laten lijden. Door een einde te maken aan de gemakkelijke toegang tot zuren, kunnen we toekomstige aanvallen voorkomen."