Hoe Albert Heijn jong en oud aan het knutselen kreeg

Hoe Albert Heijn jong en oud aan het knutselen kreeg

24-10-2025 (09:35) - Marketing

Disneyweken, Smurfen en Eredivisievoetbalplaatjes: wanneer fans van Albert Heijn alleen al denken aan oude spaaracties, gaat hun hart sneller kloppen. Afgelopen september wakkerde de supermarktketen dat nostalgische gevoel aan met de herlancering van zijn Mini’s. CMO Johan van der Zanden vertelt uitgebreid over het succes van de campagne en Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe supermarktmanager.

In 2012 spaarden klanten voor het eerst Mini’s bij Albert Heijn. Destijds bestond de Zaanse supermarkt 125 jaarenvierde dat met kleine varianten van A- en huismerken. Waar dertien jaar geleden alleen het winkeltje van karton was, zijn nu ook alle productjes van papier gemaakt. Dit heeft alles te maken met het duurzaamheidsbeleid van de Appie, vertelt CMO Johan van der Zanden: "Het tegengaan van verspilling staat bovenaan onze agenda."

Helemaal zen

De keuze voor het knutselen van karton viel niet bij iedereen direct in de smaak. In de eerste week van de campagne klaagden sommige ouders op social media dat zij hun kinderen moesten helpen met het in elkaar zetten. "Als sceptische ouders zien hoe makkelijk het vouwwerk eigenlijk is, gaan ze het vanzelf ook doen. We hoorden zelfs dat mensen er “zen” van werden."

Spokesmanconcept

Toen Randy Fokke haar vertrek als supermarktmanager Ilse aankonidgde, bestond er binnen het marketingteam geen twijfel dát er een nieuwe manager moest komen. "Het spokesmanconcept, waarbij de fictieve supermarktmanager zorgt voor herkenbaarheid, is namelijk dé kracht van Albert Heijn." Vanaf dat moment kon de zoektocht naar het nieuwe gezicht beginnen.

Waarom Jeroen van Koningsbrugge uiteindelijk het nieuwe gezicht werd? Dat lees je in het exclusieve interview met Johan van der Zanden in FONK editie #427. Heb je geen abonnement, koop dan de losse editie hier.


Bureaus

Media

Economisch