Lidl's magische kerstcampagne: “Elke dag de moeite waard”

Lidl's magische kerstcampagne: “Elke dag de moeite waard”

05-12-2025 (14:10) - Campagnes

Lidl presenteert  haar kerstcampagne vanuit de centrale gedachte dat mensen in deze periode net dat beetje extra doen voor hun dierbaren, en anderen. Lidl stelt daarbij de vraag: Waarom doen we dit niet elke andere dag van het jaar? Want dan zou elke dag de moeite waard zijn.

De campagne wordt breed uitgerold via verschillende kanalen waarbij de tv-commercial centraal staat. Vanaf 6 december wordt deze op tv uitgezonden. Daarnaast zijn er sfeervolle radio kerstspots, een onlinecampagne en digitale activaties en wordt social media ingezet. Ook is er een opvallende buitenreclame door het hele land.
Ter inspiratie voor recepten en tips is er een speciale kerstbrochure. 

Glamoureuze kerstpresentaties op NS-stations

Op tien NS stations (onder andere op Amsterdam Amstel, Rotterdam en Amersfoort) kunnen reizigers een uniek kijkgat ontdekken waarin een glamoureus 3-gangen kerstdiner wordt gepresenteerd. Daarnaast verschijnt Kim Feenstra op 8 december tijdens de première van Tatta’s 3 in een bijzondere ‘soepjurk’, gemaakt van verpakkingen van Lidl Deluxe zalmsoep, een creatieve knipoog naar de feestelijke producten van Lidl.

Wie verdient een kerstpiek?

Samen met presentator en YouTuber Kaj Gorgels lanceert Lidl een sociale activatie: via Lidls social kanalen kunnen klanten een wens insturen voor iemand anders onder het motto 'Wie verdient volgens jou een kerstpiek?'. Lidl helpt bijzondere wensen werkelijkheid te maken.

Per verkochte feeststol een donatie aan kinderen in armoede

Vanaf 18 december doneert Lidl per verkochte feeststol één euro aan het Jeugdeducatiefonds. Zo vergroten zij samen de ontwikkelkansen van kinderen in Nederland die opgroeien in armoede. Het is voor het zesde jaar op rij dat Lidl met haar kerstcampagne zich hiervoor inzet. Klanten kunnen in de gehele decembermaand ook hun bijdrage leveren door statiegeld te doneren.

Consumentenonderzoek: Nederland is een ‘Geef land’

Lidl voerde een grootschalig onderzoek* uit naar de houding van Nederlanders ten aanzien van geven en geluk. In een kwantitatieve online survey onder 1.000 consumenten is onder andere onderzocht of geven of krijgen mensen gelukkiger maakt, wat men het liefst geeft (cadeaus, eten, liefde, tijd, geld) en welke emotionele waarde aan geven wordt toegekend. Een opvallende eerste uitkomst is dat 83% liever geeft dan ontvangt. Ook zit er verschil in generaties want 33% van de 18-24 jarigen geeft liever dan dat ze krijgen, terwijl dit bij de oudste doelgroep slechts 5% is. Uiteindelijk is er een grote gemene deler want de glimlach die je terugkrijgt wanneer je iemand iets geeft, brengt de echte voldoening.

Met deze campagne laat Lidl zien, of je nou liever geeft of ontvangt, dat magie niet alleen in december bestaat, maar dat elke dag de moeite waard kan zijn wanneer je iets extra’s doet voor een ander.