![Luister naar de vogels voor het te laat is](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-07_om_11.17.36.png)
Luister naar de vogels voor het te laat is
Vogels: we horen ze wel, maar we luisteren niet. We nemen ze voor lief, terwijl het elk jaar, elk seizoen, steeds stiller wordt om ons heen. De vogels verdwijnen, uit ons landschap, van ons boerenland en onze wateren, uit onze dorpen en steden. Bijna de helft van de Nederlandse broedvogels wordt in hun voortbestaan bedreigd.
Vogelbescherming Nederland zet zich al 125 jaar in voor een vogelvriendelijk Nederland, en de nood is hoger dan ooit. Daar kunnen we met ons allen iets aan doen. Daarom roept Vogelbescherming Nederland in een campagne gemaakt met KesselsKramer op om de vogels te helpen door een donatie te doen.
De steenuil, grutto en mus verdwijnen
In de campagne, die bestaat uit verschillende korte video's, social content, display ads, een radiocommercial en de campagnewebsite reddevogels.nl, zien we hoe drie soorten vogels waar het niet goed mee gaat, letterlijk verdwijnen. Dankzij een duidelijk handelingsperspectief kunnen mensen die wat wíllen doen, nu ook daadwerkelijk wat dóen voor de vogels.
Monique Mourits, Vogelbescherming Nederland: “Hoe het met de vogels gaat is een goede indicator van hoe het met onze leefomgeving in het algemeen gaat. En helaas gaat het met veel vogels niet goed. Met deze campagne kun je bijdragen aan een oplossing.”
Luister naar de vogels
‘Luister naar de vogels’ is de eerste campagne van KesselsKramer voor Vogelbescherming Nederland. Een campagne die de urgentie van het probleem bij een breder publiek onder de aandacht brengt. Vogelbescherming Nederland is al decennialang dé woordvoerder voor de vogels in Nederland, richting de politiek, het bedrijfsleven en het publiek. En het geluid van de vogels heeft meer aandacht nodig dan ooit.
Rens de Jonge, Creatief Directeur KesselsKramer: “We zouden sowieso meer naar vogels moeten luisteren. Mensen worden niet alleen gelukkig van het geluid, we kunnen ook veel van ze leren. Maar als we nú niet naar de noodkreet van deze vogels luisteren, horen we ze misschien nooit meer.”
Credits
Opdrachtgever: Vogelbescherming Nederland
Bureau: KesselsKramer
Film: PlusOne
Geluid: Sounds by Thomas
Voice Over: Vincent Rietveld
Web development: New Story
Webcopy: Dieke de Boer
Media: Feli Hansen
Onderzoek & testing: Motivaction
Projectmanagement: Chantal Bartels