
Nierstichting introduceert nieuwe merkidentiteit én campagne
Met de introductie van haar nieuwe merkidentiteit 'Nierkracht' zet de Nierstichting een volgende stap in haar missie: het verschil maken voor nierpatiënten. De Nierstichting lanceert daarbij haar eerst campagne vanuit deze Nierkracht-gedacht, die draait om bewustwording rondom het doneren van een nier terwijl je nog leeft: 'Een nierdonatie maakt van een punt een komma.'
Marten van der Leest, marketingmanager van de Nierstichting: “Het onderwerp is heel persoonlijk en de tone of voice luistert nauw, daarom hebben we tijdens de conceptontwikkeling expertise ingeroepen van patiënten, donoren nefrologen, maatschappelijk werkers, coördinatoren nierdonatie bij leven en andere betrokkenen.” De uitwerking van de campagne is in co-creatie gedaan met Total Design, Vechtlust, Leg Het Vast en Megawatt.
Donornier komt vaak te laat
Met de meerjarencampagne wil de Nierstichting nierdonatie bij leven op de kaart zetten. 1 op de 10 Nederlanders heeft onomkeerbare nierschade. Niertransplantatie bij leven is de beste oplossing, maar de wachtlijst is lang. Ruim 1.100 nierpatiënten wachten gemiddeld 2,5 jaar op een donornier. Jaarlijks komt voor circa 200 patiënten de donornier te laat.
Als meer mensen een nier doneren bij leven, hoeft er geen wachtlijst meer te zijn. Daar strijdt de Nierstichting voor in deze nieuwe campagne.
Drive om het verschil te maken
Uit onderzoek binnen de stakeholders van de Nierstichting kwam steevast naar voren dat de stichting vooral gezien werd als deskundig en betrouwbaar. Voor een gezondheidsfonds zijn dat goede eigenschappen, maar ze zijn niet meer voldoende onderscheidend in het veranderende ‘geeflandschap’. Anno 2025 wil het brede publiek een duidelijk eigen gezicht. Dat miste bij de Nierstichting.
"Mensen kennen de Nierstichting, maar dat we innovatief en activistisch zijn is minder bekend", zegt Van der Leest. De drive om het verschil te maken zit in het DNA van de Nierstichting en de Niervereniging. De nieuwe huisstijl, ook ontworpen door Total Design, en de nieuwe campagne moet deze activistische inslag duidelijker benadrukken.
Nierstichting pakt handschoen op
Aan daadkracht is nooit een gebrek geweest. Zo was de Nierstichting één van de stuwende krachten achter de nieuwe donorwet die in 2020 werd ingevoerd. Daarnaast is de Nierstichting nauw betrokken bij de ontwikkeling van een draagbare kunstnier. Een innovatie die het voor nierpatiënten mogelijk maakt om te dialyseren waar je wilt en zo de vrijheid vergroot. Toen bleek dat de industrie geen interesse had om deze innovatie op de markt te brengen, heeft de Nierstichting gezegd: "als niemand het doet, dan doen wij het".
"We zijn altijd al een organisatie geweest die de handschoen graag oppakt en de krachten bundelt met iedereen die strijdt voor gezonde nieren. Dat gaan we vanaf nu ook nadrukkelijker uitstralen", aldus Van der Leest.
Credits
De tv-commercial, herpositionering, overall concept: Total Design
(Strategie en concept: Martijn van den Brakel, Peter Clercx, Head of Communications: Milo van der Meij, Client management: Eva Hartog, Regie: Maarten Corbijn, D.O.P: Georgios Rietveld, Edit: Joost Olsthoorn, Compositie & sounddesign: Niels den Otter (Audentity), Head of Branding: Henriette Verkerk, Executive Creative Director: Edwin van Praet, Art Director: Adam Lane, Designers: Adam Lane, Rosan Gleijsteen, Meroo Seth
Magazine Nierdonatie bij Leven: Vechtlust
Videoportretten: LegHetVast
Quiz en de online advertenties: MegaWatt
Media: Wavemaker en Megawatt
Herpositionering (Nierstichting): Marten van der Leest, Karlijn Offermans, Linda Tops, Hilde de Rooij
Campagne (Nierstichting): Maaike Visser, Mariette Kraayvanger, Sanne Rademaker, Jylka Koers, Melanie van Lomwel.