Nieuwe Gokstop-campagne toont de winst van minder gokken
De Kansspelautoriteit start een nieuwe campagne om het Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) onder de aandacht te brengen. Met dit register kunnen spelers zich tijdelijk uitsluiten van deelname aan kansspelen, zowel online als in fysieke casino's. De campagne, ontwikkeld door FCB Amsterdam, richt zich op het vergroten van de bekendheid van Cruks en het beschermen van kwetsbare spelers tegen gokproblemen.
Volgens Jos Vis, CEO van FCB Amsterdam, is de samenwerking een erkenning van hun ervaring met maatschappelijke campagnes. 'We zijn trots dat de Kansspelautoriteit ons heeft gekozen. Dit onderwerp sluit goed aan bij onze visie om bij te dragen aan maatschappelijke vooruitgang.'
Cruks helpt spelers die het gokken niet meer onder controle hebben door hen de mogelijkheid te bieden zich voor een zelfgekozen periode uit te sluiten, van minimaal zes maanden tot levenslang. Zo'n stop is nodig omdat 31% van de Nederlandse gokkers problematisch gokgedrag vertoont, blijkt uit onderzoek van de Kansspelautoriteit, die het register beheert en toezicht houdt op de kansspelmarkt.
Denktank
Voor de campagne heeft FCB Amsterdam een speciale denktank samengesteld met onderzoekers, ervaringsdeskundigen, zorgprofessionals en kansspelaanbieders. 'De groep die we willen bereiken is vaak moeilijk zichtbaar,' legt Vis uit. 'Daarom hebben we gekozen voor een aanpak die draait om empathie en duidelijke communicatie. We gebruiken zowel traditionele als digitale kanalen voor maximaal bereik.'
Toekomst zonder gokken
De campagne 'Pak je leven weer op, neem een Gokstop' start op maandag 16 december. Via online video’s, social media en advertenties op platforms als Google, YouTube, Meta en Snapchat wordt het positieve effect van stoppen met gokken belicht. De campagne laat zien hoe spelers uit hun isolement kunnen komen en hoe een toekomst zonder problematisch gokgedrag eruit kan zien.