
Nieuwe merkstrategie Wehkamp draait om relevantie en verleden
Wat in 1952 begon als verkooppunt voor matrassen, is anno 2025 uitgegroeid tot één van de grootste online winkels van Nederland: Wehkamp. Een kleine 75 jaar na oprichting lanceert het platform in samenwerking met Dawn een nieuwe merkidentiteit, die draait om zijn blijvende relevantie en betrouwbaarheid.
Met 'Altijd Wehkamp, sinds 1952' wil het online warenhuis zijn hechte band met de Nederlandse consument in de spotlights zetten. 'Altijd' benadrukt hierbij de blijvende relevantie en het vertrouwde gevoel dat Wehkamp al bijna 75 jaar lang biedt, terwijl 'sinds 1952' de rijke geschiedenis, ervaring en daarmee de betrouwbaarheid van het merk onderstreept.
Van eettafel tot regenjas
"Vrijwel iedereen heeft wel een herinnering aan Wehkamp, of dat nu bladerend in de catalogus op de bank was, of tegenwoordig via de app. Van die nieuwe eettafel en die regenjas tot die perfecte eyeliner en fijne koffiekopjes, je hebt het allemaal morgen in huis. De rijkheid van ons assortiment met belangrijke pijlers mode, wonen en beauty vormt de basis van ons nieuwe merkverhaal", aldus Shura Vermeiren, Brand Marketing Director van Wehkamp.
Ook Martijn Hagman, CEO van Wehkamp Retail Group, benadrukt het veelzijdige assortiment: "Ik ben er trots op dat we de mooiste fashionmerken aanbieden, onze eigen woonmerken aanvullen met de beste collecties van Nederlandse merken, en een ongekend groot assortiment beautyartikelen hebben met alle grote luxe merken. Dit alles bieden we aan met de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding die klanten van ons gewend zijn. Ons nuchtere Nederlandse karakter, gecombineerd met onze perfecte service, zorgt ervoor dat we met dit aangescherpte merkimago onze positie als dé online bestemming voor gezinnen in Nederland verder versterken."
Najaarscampagne
Tegelijk met de lancering van de nieuwe merkidentiteit start Wehkamp haar najaarscampagne. De campagne bestaat uit twaalf korte films die inspelen op herkenbare momenten uit de Nederlandse cultuur. Zo zien we in "Altijd haast" een jonge moeder rennen door de waan van de dag, in "Altijd visite" een typische Nederlandse kringverjaardag, en in "Altijd uitzet" het eerste appartementje van een jong stel.
De films worden muzikaal ondersteund met Nederlandse hits van de afgelopen 75 jaar. Van 'Koffie koffie lekker bakkie koffie' van Rita Corita uit 1958 tot 'Heartbeat' van Davina Michelle en 'Wacht op mij' van Tabitha. Verder wordt ingezet op bioscoopreclame en out of home. Ook hierin zijn typische Nederlandse taferelen het decor.
Talentvol team
Voor de vernieuwde merkidentiteit ging de inhouse studio van Wehkamp in zee met talentvolle creatieven. Dat waren Brenda Waegemaekers en Sharon de Graaf van creatief bureau Dawn, Eva Oosterveld als regisseur, Niek Kessels als creative director design en Inez Vansteenkiste Muylle als fotograaf.
Bekijk hier de korte film 'Altijd Visite':
Credits
Strategie: Marc Oosterhout/Eastwood Consultancy
Bureau: Dawn
Media Strategie: Nieuwe Lente
Productie: Studio Studio
Regisseur: Eva Oosterveld
Fotografie: Inez Vansteenkiste Muylle