
Omstreden commercial Walibi kan niet door de beugel, oordeelt RCC
De Reclame Code Commissie (RCC) geeft Women Inc. en 900 anderen gelijk in hun klacht tegen de omstreden Halloween-commercial van Walibi. De Commissie oordeelt dat de bloedige spot niet door de beugel kan, en beveelt het pretpark dergelijke commercials niet meer te maken.
Beeldcredit: YouTube-kanaal Walibi Holland
In de inmiddels offline gehaalde campagne zien we Eddie de Clown een gruwelijke veilig leiden. De mascotte van Halloween Fright Nights verhandelt een doodsbange vrouw, die gepresenteerd wordt in een afgesloten glazen kist. Na het uitbrengen van het hoogste bod valt de vrouw door een luik naar beneden en spat er bloed tegen de wanden aan.
Volgens Women Inc. en 900 anderen is dit scenario geen gewone horror, maar een normalisering van geweld tegen vrouwen. De RCC beaamt deze gedachte nu: "Een dergelijke vergaande objectivering van een vrouw hoort niet thuis in reclame, ook los van actuele berichten over geweldsmisdrijven tegen vrouwen."
Na alle ophef besloot Walibi Holland de commercial te verwijderen. In de uitspraak benadrukt de RCC dat het pretpark in niet opnieuw dit soort reclames mag verspreiden.