Patagonia lanceert wereldwijde campagne om de oceaan te beschermen

08-06-2023 (13:56) - Campagnes

Outdoormerk Patagonia lanceert een wereldwijde milieucampagne gericht op bescherming en herstel van oceanen. Via een reeks films, een website, een petitie en evenementen worden mensen door heel Europa gemobiliseerd en regeringen opgeroepen om een einde te maken aan bodemsleepnetvisserij, te beginnen met een oproep tot een onmiddellijk verbod op deze vorm van visserij in beschermde natuurgebieden op zee en kustwateren.

Campagnepartners voor Europa zijn onder andere de NGO’s Bloom, Blue Ventures, ClientEarth, Environmental Justice Foundation, Oceana en Seas At Risk.

Kritiek moment voor de bescherming van de zee in Europa

De campagne start op een kritiek moment voor de bescherming van de zee in Europa, met een escalerende biodiversiteitscrisis en verhitte discussies over Europese initiatieven zoals de Natuurherstelwet (Nature Restoration Law) en het Actieplan voor de Oceaan (Ocean Action Plan). De campagne benadrukt dat de oceaan ons verbindt door voedsel, cultuur, sport en een rijke onderwaternatuur. Bodemsleepnetvisserij verwoest de oceaanbodem, ondermijnt kleinschalige visserij en vergroot de klimaatcrisis.

Grootschalige verwoesting

Bodemberoerende visserij, waarbij er met sleepnetten over de zeebodem wordt gesleept, is een van de meest schadelijke vormen van visserij. Het vernietigt ecosystemen op de zeebodem, veroorzaakt overbevissing en doodt alles wat in de netten terechtkomt, van schildpadden en roggen tot haaien. Daarnaast heeft deze vorm van visserij een enorme impact op het klimaat. Oceanen absorberen een kwart van alle koolstofdioxide die we produceren. Het slepen van netten over de zeebodem verbruikt meer brandstof en veroorzaakt vier keer meer uitstoot dan andere vormen van visserij. Het verstoort CO2-absorberend sediment en doodt zeebodemleven, zoals vissen en planten, die CO2 uit de atmosfeer halen.

In plaats van de huidige destructieve, industriële methode roept de campagne op tot toewerken naar regeneratieve alternatieven zoals 3D ocean seaweed farming en het herstel van zeegras.

Inspirerende verhalen

Ongeveer de helft van het aantal beroepsvissers in Europa bestaat uit kleinschalige vissers. Ze hebben een veel lagere impact op het milieu maar hebben vaak te lijden onder sleepnetvisserij. Met deze campagne geeft Patagonia deze vissers een platform en roept op hen te steunen bij de hoognodige verandering.

De serie van acht korte documentaires vertelt de verhalen van mensen over de hele wereld, van Zuid-Korea en Chileens Patagonië tot Portugal en Wales, die het heft in eigen handen nemen en ons laten zien hoe we met, en niet tegen, onze oceaan kunnen werken.

De campagne bestaat onder andere uit ddrie  films, die de hele zomer door Europa toeren:
For the Love of the Sea - het verhaal van Nikki Spil uit Castricum (Noord-Holland), oprichter van The Seaweed Farmers die samenwerkt met Câr y Môr. Dit is de eerste regeneratieve oceaanboerderij in Wales, die in eigendom is van de lokale gemeenschap.
Madre Mar – Deze film gaat over zeebioloog Raquel Gaspar en een groep lokale vissersvrouwen. Zij herstellen de zeegrasvelden van het natuurreservaat van het estuarium van de Sado rivier in Portugal van de schade die is aangericht door sleepnetvisserij.
The Custodians – Deze film volgt het werk van vier lokale bewoners van de westkust van Schotland. Zij herstellen het kustgebied en oorspronkelijke fauna.

De films zijn onder andere te zien op een aantal gratis evenementen met deskundigenpanels, muziek en verhalen. Op 30 juni is er een evenement georganiseerd in Amsterdam. Klik hier voor meer informatie.