SINA, Higuita en Ocean Labs vragen aandacht voor Amsterdamse kinderarmoede

SINA, Higuita en Ocean Labs vragen aandacht voor Amsterdamse kinderarmoede

24-04-2025 (14:08) - Campagnes

Creatief bureau Higuita en Ocean Labs lanceren op het Leidseplein een interactieve campagne voor Stichting Samen is niet Alleen (SINA). Angela Groothuizen en stadsdeelbestuurder Lotte Terwel waren aanwezig om aandacht te vragen voor kinderarmoede in de stad. 

Op digitale billboards op o.a. het Leidseplein en in de Kalverpassage zien voorbijgangers hoe een Amsterdamse kinderkamer ingericht moet worden. Met alleen een matras op de grond wordt het probleem pijnlijk duidelijk gemaakt. Met elke donatie wordt de kamer op het scherm stap voor stap vernieuwd door medewerkers van SINA. Net zolang tot er weer een kinderkamer af is en een gezin geholpen.

Zichtbaar op stadsschermen

Naast de interactieve billboards op het Leidseplein en in de Kalverpassage is deze campagne in april te zien op schermen verspreid in de stad en naast de snelwegen rondom Amsterdam. Van Osdorp tot de Zuidas en van Zuidoost tot Noord, in elk stadsdeel wordt de Amsterdammer bereikt, omdat het een probleem is dat zich in elk deel van de stad afspeelt.

Naast de lancering in april komt de campagne nog een keer terug rondom Wereldarmoededag op 17 oktober a.s. Op campagne.stichtingsina.nl kan iedereen ook via desktop of mobiel een donatie doen en de kinderkamer inrichten.

30.000 kinderen

1 op de 5 Amsterdamse gezinnen leeft onder de armoedegrens en daarmee 30.000 kinderen. Bovendien wordt de kloof tussen arm en rijk steeds groter. Jurre van de Kamp, directeur Stichting SINA: "Met deze actie, in het hart van onze doelgroep, die het veel beter heeft dan de mensen die wij helpen, willen we zoveel mogelijk Amsterdammers bewust maken van wat er achter al die Amsterdamse voordeuren soms plaatsvindt. Want het voor elkaar zorgen is ook onlosmakelijk verbonden aan Amsterdam. We geven mensen hiermee de mogelijkheid om via ons kinderarmoede hun stad uit te krijgen."

Digital Creative Competition

De campagne is bedacht door het creatieve bureau Higuita naar aanleiding van de Digital Creative Competition die door Ocean Labs was uitgeschreven. Stichting SINA won dankzij Higuita de tweede plaats in de Non-Profit categorie, wat recht gaf op 250.000 euro aan bruto mediaruimte.

Met de Digital Creative Competition wil Ocean Outdoor creativiteit in digital out of home stimuleren en de kracht van het medium laten zien. Dit doet Ocean onder andere door in totaal 1,7 miljoen aan bruto mediawaarde in de categorieën commercieel en non-profit beschikbaar te stellen. Aan de campagne werkte o.a. regisseur Norbert ter Hall (A’dam & E.V.A., Waltz) belangeloos mee.