YaWorks gebruikt podcast-thriller als campagne

YaWorks gebruikt podcast-thriller als campagne

10-11-2022 (16:31) - Campagnes

Hoe ziet ons leven eruit als de stekker uit de cloud gaat? Deze vraag staat centraal in de nieuwe campagne van IT-bedrijf YaWorks. Speciaal voor deze campagne maakte het Amsterdamse audiobureau Big Orange in samenwerking met contentmarketingbureau Zandbeek een audiothriller: De Lockout.

Deze fictie-podcast - met onder andere Greg Shapiro als Donald Trump - vormt het hart van de campagne die recent online is gegaan. Met deze en andere campagnes wil Big Orange marketeers bewust maken van de waarde van kwalitatieve en duurzame audio content.

De Lockout

De Lockout is een spannend audioverhaal waarin de luisteraar wordt meegenomen naar een dystopische wereld waar Donald Trump na zijn herverkiezing de stekker uit de cloud trekt. Ineens kunnen we nergens meer betalen, vallen verkeerssystemen weg en breekt de paniek uit. Deze chaos kan maar op één manier voorkomen worden. Met know-how om digitale infrastructuren te ontwerpen, bouwen en innoveren (en dat is nu net de core business van YaWorks). Doordat de audiothriller onder andere gecombineerd wordt met een tweetal expertinterviews wordt er gezocht naar antwoorden. 

Audiocontent grote rol

In een podcast van nog geen 13 minuten ontdekt de luisteraar in De Lockout op een bloedstollende manier de duistere kant van de afhankelijkheid van IT. Jos Jansen van Big Orange: “Als audiobureau laten we graag zien dat podcasts en andere vormen van audiocontent een grote rol kunnen innemen in de marketingmix. Het is dé manier om de diepte mee in te gaan en in te spelen op beleving. YaWorks heeft hiermee durf getoond, want nog niet veel merken kiezen hiervoor.”

Audio storytelling

Jansen: “Er is nog steeds te weinig kennis en kunde en een podcast is een containerbegrip geworden. Daarom willen we het belang van hoogwaardige audio te in de spotlight zetten. Wij hopen met ons werk voor YaWorks, maar bijvoorbeeld ook met de luisterthriller die we eerder voor T-mobile maakten, merken te inspireren om hun verhaal te vertellen door middel van indrukwekkende audio storytelling.”

De campagne is zichtbaar (én hoorbaar) via NRC en via YaWorks. De podcast is ook te beluisteren via Spotify.