Cannes report dag 5: dé ultieme gids voor 2025
C’est fini. De blaren zitten op onze voeten (en vingers van al die artikelen typen!), we hebben vierkante ogen van alle cases bekijken en tenminste één van ons heeft geen stem meer. Het was het allemaal waard! Hierbij al onze favorieten op een rijtje. Zodat, als jij volgend jaar in de Côte d’Azur arriveert, je precies weet wat je wel, niet en misschien een beetje moet doen.
Favoriete talk
Sem: The Extraordinary Cost of Dull: Why Boring Advertising Must Die. Een masterclass over waarom saaie advertenties verleden tijd moeten zijn. En laten we eerlijk zijn, de gratis tote bag en shirt maakten het extra leuk!
Sietske: From Inspiration to Manifestation: Behind the Scenes with 'Poor Things'. Een van de weinige talks die volledig over craft en maken ging.
Anastasia: Future Gazers: Les Binet vs Les GPT, Advertising Has No Future, Cracking the Memory Code. Newsflash: talk was actually about the fact that advertisements has unlimited power and future, breaking all the “AI gonna replace humans” doubts.
Favoriete speaker
Sem: Tyler LaMotte van Patagonia.
Sietske: Cindy Gallop van Makelovenotporn!
Anastasia: Sinead Burke from Tilting the Lense.
Favoriete categorie
Sem: Brand Experience & Activation. De gouden leeuwen zaten vol humor (denk aan ‘Mayo Haters’), maar de Grand Prix winnaar stal de show met zijn absurde twist. Een dansende Pop-Tart mascotte werd aan het einde van een sportwedstrijd ‘geslacht’ en opgegeten door het publiek!
Sietske: Social & influence! Wat echt heel vet om te zien is, is dat bijna alle cases van dit jaar ook buiten deze categorie zijn begonnen met een insight vanuit social. Van een reddit post tot een TikTok. Ik denk dat deze categorie zal blijven groeien en misschien wel ooit een van de grootste wordt.
Anastasia: Newly Luxury & Lifestyle category. Luxury brands were always having the ability and strength to shift the culture through their creativity. Now more than ever, the constantly changing luxury sector - allows brands and agencies to play with craft and break convention with creativity.
Wat je het meest bijblijft van een talk
Sem: “Zwemmen in een bak vol geld, net als Dagobert Duck!” grijnsde Musk. Dit zei hij toen iemand uit het publiek nieuwsgierig vroeg wat hij van plan was met al zijn geld.
Sietske: “Stop making boring shit!” Saai werk kost je alleen maar meer geld én meer energie. Tijd om meer leuk, shocking, hilarisch of mega verdrietig werk te maken.
Anastasia: “Ready to laugh again?” Kenan Thompson was sharing the importance and power of humor, highlighting the need of the brands to include comedy in their advertising.
'Grote merken en sprekers kregen vaak de meeste aandacht met commerciële praatjes. Geef daarom jong talent een groter podium! Hun authenticiteit zal iedereen - zelfs de grote namen - verrassen'
Als je de organisatie van Cannes Lions één tip mag geven
Sietske: Meer mensen die echt wat over craft vertellen! Mijn favoriete talk ging puur over het werk en het creatieve proces en niet over de sprekers zelf. Oja, en geef ze tijd! Voor een panelgesprek is 30 minuten prima maar soms zou 45 minuten ook niet verkeerd zijn.
Anastasia: More interactive talks & workshops. Some of the best talks I have been to were the ones where speakers highly engaged with the audience: Either it is Jay Shetty dividing his listeners live into the 4 persona types, or Naoki Tanaka from Dentsu Lab moderating a live demo game with guests playing Rocketleague by “Project Humanity” as part of the innovative “All players welcome” campaign.
Sem: Grote merken en sprekers kregen vaak de meeste aandacht met commerciële praatjes. Geef daarom jong talent een groter podium! Hun authenticiteit zal iedereen - zelfs de grote namen - verrassen.
Favoriete feestje
Sem: De jonge honden party! Met een stoute cola in de hand draaide de dj de vetste house setjes. Maar ook de visuals van trippende honden zorgden voor een feetsje als nooit tevoren.
Sietske: Van de ‘grote feestjes’ MMMMultifest (beeld boven)! Daar werd echt lekker gedraaid. Maar ook Sizzer was top. En het Jonge Honden feest. Het eindfeest was ook wel gezellig. Eigenlijk moet je ze gewoon allemaal proberen. Heeft iemand mijn stem gevonden trouwens?
Anastasia: Honestly the party at the Dentsu Beach House after winning the Grand Prix was amazing. If you can celebrate a lion somewhere next year: do!!!
Favoriete drankje
Sem: Maakt mij niet uit, zolang het maar van de open bar komt.
Sietske: Op dit moment besta ik uit 90% vodka grapefruit en 10% niet-zo-lekkere koffie.
Anastasia: Water!
Wat je volgend jaar wél inpakt
Sem: Een paraplu! Je verwacht het niet, maar zelfs in het zonovergoten Cannes wil het soms met bakken uit de lucht komen.
Sietske: Meer luchtige outfits. Blijkbaar is het festival een stuk minder chique dan gedacht en is het strand heel dichtbij voor een tussen-de-talks-door plons.
Anastasia: Power bank! The battery on the devices runs out so fast, from taking notes, pictures and browsing through the app selecting your next talk and locating yourself on the map.
Wat je volgend jaar zeker thuis laat
Sem: M’n pak. Alleen gedragen onderweg naar Cannes om ruimte in m’n koffer te besparen. Voor de rest van de week geen moment naar omgekeken.
Sietske: Mooie schoenen. Die rode loper kan ook prima op je Nike’s.
Anastasia: Jackets! Even though we were advised to take warmer clothes for the breezy and cold nights of Cannes, the energy here and the parties always kept me super warm.
Advies aan jezelf voor volgend jaar (wat je ook zeker gaat vergeten)
Sem: Skip de after! Ga na het feestje lekker naar huis. Bespaart je een flinke kater de volgende dag (volgend jaar sta ik gewoon weer tot 4 uur ‘s nachts in The Gutter Bar).
Sietske: Rose is niet verplicht bij de lunch maar wel heel lekker!
Anastasia: Spend more time in the basement reviewing the work. There are so many cases, you don't have time to look through them in one day - so make sure to visit it throughout the week!
Favoriete moment
Sem: Het moment dat ik het vliegtuig uitstapte - met het zonnetje op m’n porem - en dacht: dit wordt een week om nooit te vergeten!
Sietske: Een beetje bevooroordeeld maar toen we met z’n alle het podium op rende om de award in ontvangst te nemen. Dat was zo’n vet gevoel.
Anastasia: Indeed nothing beats the feeling of winning a Grand Prix and holding the very heavy lion on that legendary red carpet.
Dankjewel voor het lezen en wie weet tot volgend jaar!
Beeld boven: MMMMultifest, powered by MassiveMusic en Media.Monks